tag:blogger.com,1999:blog-8731934052711431379.post7734623584959092796..comments2023-01-26T21:23:24.264+08:00Comments on MADRASAH 'WAMA TAUFIQI ILLA BILLAHI': ULASAN TERHADAP JAWAPAN INSTITUT AL QAYYIM TERHADAP ARTIKEL YAYASAN SOFAUs Asmadi Mohamed Naimhttp://www.blogger.com/profile/13840921760946370322noreply@blogger.comBlogger4125tag:blogger.com,1999:blog-8731934052711431379.post-89229346645674611402009-12-24T20:52:11.145+08:002009-12-24T20:52:11.145+08:00Afwan ya Akhi...Ana minta izin untuk copy paste ar...Afwan ya Akhi...Ana minta izin untuk copy paste article ini ke blog ana...agar teman-teman sunni dari Jawa bisa gampang aksesnya...syukran katsiran...akitianohttps://www.blogger.com/profile/06449978872851632813noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8731934052711431379.post-74618532821233824992009-12-21T17:58:16.344+08:002009-12-21T17:58:16.344+08:00Salam semua,
Saya mendapat jawapan seorang Sahaba...Salam semua,<br /><br />Saya mendapat jawapan seorang Sahabat berkaitan penulisan Imam Abu Hanifah yang digunakan oleh al Qayyim net. Berikut jawapannya:<br /><br />Merujuk kepada makalah jawapan al-Qayyimnet ke atas makalah Yasasan Sofa, dan ulasan Dr Asmadi, berikut dikemukakan beberapa fakta berkenaan:<br /><br />"Teks dari jawapan al-Qayyimnet: 3. Kitab al-Fiqh al-Absat, oleh al-Imam Abu Hanifah, al-Nu’man ibn Thabith yang meninggal pada tahun 150 Hijrah, halaman 51. Ketika beliau menyebut: “Dan Allah itu diseru dari atas bukan dari bawah (isyarat kepada tauhid al-Asma’ wa al-Sifat), kerana bawah bukan daripada al-Rububiyyah dan al-Uluhiyyah sesuatupun.”<br /><br />Komen seorang Sahabat yang mengkaji kitab ini:<br /><br />"Kitab al-Fiqh al-Absat, oleh al-Imam Abu Hanifah, al-Nu’man ibn Thabith yang meninggal pada tahun 150 Hijrah, halaman 51. Ketika beliau menyebut: “Dan Allah itu diseru dari atas bukan dari bawah (isyarat kepada tauhid al-Asma’ wa al-Sifat), kerana bawah bukan daripada al-Rububiyyah dan al-Uluhiyyah sesuatupun." <br /><br />Ia adalah tepat sebagaimana teks asal yang ana ada. Dalam penulisan beliau, Abu Hanifah juga banyak membincangkan tentang Sifat-sifat Allah. <br /><br />Dalam Fiqh Absat itu, beliau memang sebut "Rububiyyah wa Uluhiyyah" sebagaimana teks di atas, dalam naskhah lain kitab Fiqh Absat disebut "li anna al-asfal laysa min wasf al-rububiyyah wa al-uluhiyyah fi shay'.." <br /><br />Setakat yang ana faham dan baca dalam beberapa karya Abu Hanifah, ana belum pernah jumpa pembahagian tawhid terpisah sebagaimana dalam tradisi pengajaran Wahabi tu. Begitu juga dengan beberapa sharah kepada Fiqh Akbar ana tak jumpa pembahagian sebegitu. Teks yang ana kemukakan dahulu merujuk kepada sifat Uluhiyyah dan Rububiyyah Allah (wasf al-uluhiyyah wa al-rububiyyah) yang mana dengan sifat tersebut menjelaskan tentangnya dan menggambarkan ketinggian martabatnya. Sebab itu, tidak layak manusia mengatakan Allah itu diseru dari bawah (asfal) atau mengatakan Allah itu dibawah. Hal ini sesuai sebagaimana hadis Nabi yang mana Baginda mengiktiraf seorang hamba yang menjawab pertanyaan "Di mana Allah", beliau mengisyaratkan di langit. Wa Allah a'lam. Sekian, wassalam<br /><br />Moga ini boleh memperjelaskan beberapa fakta berkenaan pemikiran sebenar Abu Hanifah dalam isu tauhid ini.Us Asmadi Mohamed Naimnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8731934052711431379.post-58779304269340154542009-12-12T23:34:12.896+08:002009-12-12T23:34:12.896+08:00Salam kembali,
Ya betul, sehingga kini saya '...Salam kembali,<br /><br />Ya betul, sehingga kini saya 'reserve' pada menghukumkan Imam Ibn Taimiyyah. Demikian juga pada Tauhid 3. Ya, ramai sahabat-sahabat saya yg mempelajari tauhid 3 dan mengajarnya, tetapi mereka tidak ekstrim. nabi Adam tidak disyirikkannya, dan tidak disesatkan/dikafirkan org2 yg bertawassul.<br /><br />Cuma, bila mengaitkan Tauhid 3 dengan kata-kata ulama Salaf melalui hujah yg dibuat-buat, saya tak setuju. Ini satu penghujahan yg tidak amanah.<br /><br />Kita kena akui sahaja, tidak ada ulama Salaf yg berpandangan demikian, sebaliknya diijtihadkan oleh Ibn Taimiyyah.<br /><br />Sesetengah orang mengatakan penuyusunan Sifat 13 (oleh Imam Abu Hassan al-Asy'ari) dan tambahan 7 (oleh Imam al-Maturidi) sebagai ijtihad mereka. <br /><br />Sebenarnya, dalam akidah tiada mujtahid. Kalau boleh pun dalam ruang yg terlalu sempit. Cthnya, sifat-sifat yg disusun tersebut, sebenarnya ada dalam al-Quran dan sunnah. Cuma dikhususkan 20 tersebut dari banyaknya sifat-sifat Allah SWT, kerana sifat-sifat lain kembali kepada sifat yang 20 ini. Bayk contoh2 ayat Quran yg mencabar hujah akal, contohnya satu ayat yg mencabar ttg kejadian alam, Allah SWT berfirman: Adakah dijadikan dari tanpa apa-apa, atau kamu yang menciptakannya? Oleh itu, sebarang penggunaan hujah akal, boleh dibuat tetapi mestilah tidak bertentangan dengan nas-nas nyata al-Quran.<br /><br />Demikian juga persoalan takwil pada ayat-ayat mutasyabihat, Ibn Taimiyyah mengatakan 'takwil' menyalahi amalan Salaf. Namun setelah diselidiki, di kalangan Sahabat dan imam-imam cthnya Imam Ahmad pun ada mentakwil ayat-ayat mutasyabihat. Justeru, mereka mengambil jalan tengah iaitu mentakwilkan (tanpa berlebih-lebihan) utk mengelakkan masyarakat awam menvisualkan Allah SWT. Saya akan kemukakan nanti bukti ini dalam satu posting pendek nanti, insya allah.Us Asmadi Mohamed Naimnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8731934052711431379.post-87966689373681740042009-12-12T11:46:35.372+08:002009-12-12T11:46:35.372+08:00Salam..
Saya setuju, kenapa dalam persoalan fekah...Salam..<br /><br />Saya setuju, kenapa dalam persoalan fekah, ruang ijtihad dinafikan dgn ungkpan "bid'ah" dan "khurafat" cth dlm kes selawat syifa dan pndapat imam nawawi ttg sof kanak2 lelaki di belakang..<br /><br />sebaliknya dlm soal akidah, dletakkan nama atau dipecahkan tauhid, tiada dalil khusus digunakan, sedangkan dalam ibadah mereka hanya mengiktiraf dalil khusus dgn ungkapan "Nabi tak buat", "tiada dalil", "kalau baik, kenapa Nabi tak buat"...<br /><br />jadi,dgn 'meminjam' hujah dan idea mereka,saya ingin bertanya "kalau pecahan itu baik,kenapa Nabi tak pecahkan sebegitu pun".."cuba tunjukkan dalil khusus kerana ini soal akidah, lebih2 lagi lah perlukan dalil jelas".<br /><br />NAMUN, PENDIRIAN SAYA:<br /><br />1. pengajian sifat 20 dan pengajian 3tauhid adalah ijtihad sistem yg dirangka untuk memahami akidah Islam.<br /><br />2. pengajian sifat 20 diijtihadkan oleh Imam Asy'ari dan Maturidi, manakala 3tauhid pula oleh sheikh IbnTaimiyyah<br /><br />3. Kedua-dua ijtihad dibenarkan kerana ia lebih kepada cabang2 dlm pengajian akidah selagi tidak melanggar usul akidah seperti rukun iman dan Allah itu Maha Esa dll (mungkin kekawan boleh tambah).<br /><br />4. Cuma jgn guna sistem tersebut utk mengkafirkan orang lain, seperti yg disebut Dr Asmadi ttg kes org mempelajari 3tauhid tapi tidak mengkafirkan ttg soal tabarruk, tawassul dll.. Jika sebaliknya, maka perlu dielakkan.<br /><br />5. Saya lebih menyukai sistem sifat 20 kerana ia diijtihadkan pd abad ketiga (termasuk 3kurun terbaik selepas Nabi), diakui sebilangan besar ulama di setiap abad seterusnya dan diakui oleh senarai ulama yg panjang setiap bidang ilmu seperti yg dinakalkan oleh Imam al-Subki dalam Tabaqat al-Syafi'iyyah.<br /><br />6. Saya menghormati pandangan Sheikh IbnTaimyyah ttg 3tauhid,namun jika berlaku kes pengamal 3tauhid ini mengkafirkan tabarruk,tawassul dll ini maka saya tidak setuju,namun sy tetap tidak mengkafirkan Ibn Taimiyyah.<br /><br />7. saya tertarik dgn kajian Sheikh Fuad kamaludin almaliki,ahli majlis fatwa negeri 9 yg senaraikan senarai panjang para ulama yg menegur 3tauhid ini, ini menguatkan lagi pilihan saya terhadap ijtihad sifat 20 dalam memahami Akidah Islam.<br /><br />jadi, barangkali Dr Asmadi sendiri dan kekawan yg arif boleh bantu jika ada kesilapan ttg pendirian saya ini. Saya rasa ini lebih adil. WAllahua'lamAnonymousnoreply@blogger.com