tag:blogger.com,1999:blog-8731934052711431379.post3883841710057104291..comments2023-01-26T21:23:24.264+08:00Comments on MADRASAH 'WAMA TAUFIQI ILLA BILLAHI': MUSYABBIHAH SIFAT ALLAH DENGAN SIFAT MAKHLUKUs Asmadi Mohamed Naimhttp://www.blogger.com/profile/13840921760946370322noreply@blogger.comBlogger4125tag:blogger.com,1999:blog-8731934052711431379.post-10985178484035495942012-09-27T23:18:24.082+08:002012-09-27T23:18:24.082+08:00Salam kembali,
1. Ya, mereka mendakwa mereka juga...Salam kembali,<br /><br />1. Ya, mereka mendakwa mereka juga tafwidh. Sesetengah mereka menetapkan Allah bertangan tetapi tak serupa dengan makhluk. Cuma, mana dalilnya pegangan sebegini dari kata-kata sahabat. Jika tiada dalil, tidak kuat untuk dipegang. Yang thabit ialah para sahabat 'melalukan' maknanya tanpa membahaskannya.<br /><br />2. Ulama Ahlussunnah tak meletakkan pun 'yadd', 'ain, dalam pengajian Nama-nama Allah SWT dan sifat-sifat-Nya. Cuba buka sifat 20, tiadapun 'yadd' atau 'ain' termasuk dlm perbahasan sifat. Ini menunjukkan ada perbezaan antara 'sifat yang sebenar' dengan 'anggota'. Ulama Ahlusunnah tidak mentakwilkan 'sifat-sifat sebenar' iaitu sama', basar, kalam. Demikian juga ulama ASWJ tidak mentakwilkan nama-nama Allah.<br /><br />Mereka hanya mentakwil 'sifat-sifat anggota' seperti yadd, 'ain, atau perbuatan-perbuatan anggota seperti turun, naik supaya sifat-sifat anggota ini atau perbuatan-perbuatan ini berdasarkan sifat sebenar Allah SWT 'mukhalafatuhu lil hawadith' (bersalahan dengan yang baharu). Makhluk adalah beranggota, maka menisbahkan Allah SWT beranggota, adalah menyamakan Allah dengan makhluk dari sudut berketul-ketul.<br /><br />Contohnya: perkataan istiwa' bagi manusia adalah 'bersila'. Perkataan istiwa' bagi kapal Nabi Nuh AS "istawat 'ala Judi' bererti berlabuh di atas bukit Judi. Maka, istawa' bagi Allah SWT, kita serahkan maknanya pada Allah SWT, tak perlu ditafsirkan dengan maksud makhluk. Jawapan ini sekaligus menjawab soalan ke 3.<br /><br />Manakala soalan 4, Imam Baihaqi menyebut beberapa riwayat bagaimana Ibn Mas'ud mentakwilkan 'yadd' dan dhahak (senyum) Allah. Az-Zahabi tak menolak riwayatnya, sebaliknya mengatakan kalau sahih riwayatnya maka para sahabat ada 2 qaul pada mentafsirkan ayat anggota. Dalam Tafsir al-Salaf iaitu Tafsir al-Tabari, meriwayatkan 2 tafsiran bg yaddullah fauqa aidihim, antaranya 'kuasa Allah di atas kuasa-kuasa mereka'.<br /><br />Us Asmadi Mohamed Naimhttps://www.blogger.com/profile/13840921760946370322noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8731934052711431379.post-62785992056954435792012-09-26T14:06:31.661+08:002012-09-26T14:06:31.661+08:00salam ustaz,
pertama, saya nampak bahawa definis...salam ustaz, <br /><br />pertama, saya nampak bahawa definisi tawfidh seolah2 berbeza oleh golongan wahabi. tawfidh mereka tak sama dengan tawfidh yg difahami kita.<br /><br />kedua, berkenaan dengan ayat yadd, ada juga rakan saya yang kata bahawa maha 'mendengar' , 'melihat' juga adalah sifat manusia kerna manusia juga melihat dan mendengar, mengapa tak boleh pula sifatkan dengan yadd, asalkan iktikad bahawa itu bukan seperti makhluk..<br /><br />ketiga, bagaimana mahu tetapkan bahawa sesuatu ayat itu adalah ayat sifat atau tidak?<br /><br />keempat, ada atau tidak golongan salaf yang menakwil ayat2 sifat?<br /><br />saya sudah baca dan dengar wacana ustaz itu, namun keempat2 persoalan yang saya nyatakan ini saya masih lagi mencari hujah yg solid.<br /><br />harap ustaz boleh membantu..<br /><br />wallahualam..Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8731934052711431379.post-8133199731495472602012-05-10T19:00:27.214+08:002012-05-10T19:00:27.214+08:00Jawapan yg agak lengkap dlm artikel saya ini:
Copy...Jawapan yg agak lengkap dlm artikel saya ini:<br />Copy likn ini<br />http://drasmadinet.blogspot.com/2010/01/wacana-religio-inteletual-pro-kontra.htmlUs Asmadi Mohamed Naimnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8731934052711431379.post-22659206323644243282012-05-09T22:03:52.168+08:002012-05-09T22:03:52.168+08:00harap ustaz boleh bahaskan berkenaan ayat-ayat yad...harap ustaz boleh bahaskan berkenaan ayat-ayat yadd (anggota)kerana mereka sering kali katakan bahawa ayat mutasyabihat perlu dilalukan sahaja tanpa takwil, soalnya adakah semua ayat mutasyabihat tambahan pula yg yadd yg seolah2 dinisbatkan kepada Allah itu adalah sifat Allah?<br /><br />harap ustaz dapat bahaskan.Anonymousnoreply@blogger.com