tag:blogger.com,1999:blog-8731934052711431379.post5040269532701562279..comments2023-01-26T21:23:24.264+08:00Comments on MADRASAH 'WAMA TAUFIQI ILLA BILLAHI': HADITH DHAIF MENURUT PERSPEKTIF PARA ULAMA' MU'TABAR AHLUS SUNNAH WAL JAMA'AHUs Asmadi Mohamed Naimhttp://www.blogger.com/profile/13840921760946370322noreply@blogger.comBlogger3125tag:blogger.com,1999:blog-8731934052711431379.post-9282891785037837262015-06-06T21:43:06.943+08:002015-06-06T21:43:06.943+08:00Hadis adalah riwayat atau penceritaan. Apabila had...Hadis adalah riwayat atau penceritaan. Apabila hadis dikategorikan, kriteria yang digunakan ialah tahap kebolehpercayaannya. Hadis yang boleh dipercaya seratus peratus ialah ialah hadis yang ada ramai (tiga atau lebih) pencerita yang mendengar hadis yang sama dari nabi. Hadis seperti ini sangat sedikit. Bagi kategori selanjutnya tahap kebolehpercayaannya menurun.<br />Hadis daif (lemah) berada ditingkat yang rendah. Oleh itu kurang boleh dipercayai, atas sebab yang telah saudara terangkan.<br />Kebanyakan hadis daif diterimapakai untuk membolehkan sesetengah orang melakukan ibadat sunat. Mengikut pandangan ini, walaupun suruhan untuk mengadakan “amalan” sembahyang dan puasa tambahan serta wirid tiada bukti yang kukuh, namun diharapkan akan diterima Allah dan dengan itu mendapat pahala lebih. Pengamal amalan tersebut percayakan tentang taman raudah dimana setiap wirid, sembahyang sunat dan puasa sunat akan memebuahkan hasil di syurga. <br />Saranan ulamak yang dicedok oleh saudara seperti diabawah sanagt menarik hati<br />“Walaupun jumhur mengharuskan meriwayatkan hadith dhaif, namun perlu di ingatkan mereka menyatakan bahawa tidak harus menggunakan perkataan yang menunjukkan kepastian (sighah jazam) seperti “sabda Rasullalah s.aw” ketika meriwayatkan hadith dhaif ini kerana untuk mengelakkan daripada menisbahkan kepada Rasulullah s.a.w apa yang tidak disabdakannya bahkan hendaklah digunakan kalimah yang menunjukkan ketidakpastian (tamridh), seperti “diriwayatkan atau dikatakan bahawa nabi s.a.w pernah bersabda” dan seumpamanya. (تقريب النووي: ص 22)”<br />Yang saya dapat fahami dari saranan itu, ialah hadis daif tidak boleh dianggap sebagai kata-kata yang datang dari Nabi. Jua, tahap kebolehpercayaannya pun perlu disorok. Jadi hadis daif bukanlah hadis sebenarnya. Dengan itu saudara dengan tidak langsung mencerahkan isu ini.<br />Islam ialah cara menjalani kehidupan didunia ini mengikut petunjuk Allah. Kehidupan ini perlu dilalui. Orang yang mengharungi kehidupan dengan amalan baik akan mendapat ganjaran dipenghujung kehidupan. Amalan bermaksud, berakhlak mulia sesama manusia, bertimbangrasa kepada manusia dan binatang, memlihara cipataan Tuhan dialam ini dan perkara lain dalam kehidupan. Ibadat menguatkan keyakianan kita kepada petunjuk Allah dan membaca Quran memebolehkan kita memahami kehendak Tuhan. Melakukan ibadat sunat yang tidak pasti akan diambilkira oleh Tuhan, mensiasiakan masa. Berlebihan dalam apa jua bukanlah satu kebaikan. Adakah yang disuruh Allah untuk manusia berlumba membuat amalan baik itu sembahyang sunat mahupun puasa sunat atau wirid beratus kali? Adakah Allah mengharapkan atau memerlukan apa apa dari hambanya?amanasyantihttps://www.blogger.com/profile/01857985057436831301noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8731934052711431379.post-64918634571528546762015-04-29T11:33:36.679+08:002015-04-29T11:33:36.679+08:00Terima kasih Ustaz ats pencerahannya..Terima kasih Ustaz ats pencerahannya..Abdul Kabirnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8731934052711431379.post-56996412736024544392015-02-07T06:11:35.494+08:002015-02-07T06:11:35.494+08:00Syukaran Jazilan Ustaz. Faedah yang amat besar. Se...Syukaran Jazilan Ustaz. Faedah yang amat besar. Semoga Allah Taala membalasnya dengan sebaik-baik pembalasan.amihttps://www.blogger.com/profile/16269456370029786852noreply@blogger.com