tag:blogger.com,1999:blog-8731934052711431379.post6328548648490636723..comments2023-01-26T21:23:24.264+08:00Comments on MADRASAH 'WAMA TAUFIQI ILLA BILLAHI': KEDUDUKAN AYAHANDA, BONDA NABI SAWUs Asmadi Mohamed Naimhttp://www.blogger.com/profile/13840921760946370322noreply@blogger.comBlogger9125tag:blogger.com,1999:blog-8731934052711431379.post-91146584502793890552010-03-31T10:37:53.411+08:002010-03-31T10:37:53.411+08:00Rasulullah s.a.w. adalah jawatan yang dilantik ole...Rasulullah s.a.w. adalah jawatan yang dilantik oleh Allah sendiri. Allah sendiri tengok dalam ramai-ramai manusia di muka bumi ini entah berapa ribu juta trillion manusia ni ada seorang di dunia ni namanya Muhammad Bin Abdullah s.a.w.<br /> <br />Beliau telah dilantik menjadi nabi bila umur dia 40 tahun. Waktu dia beranak jadi 40 tahun belum jadi nabi ni dia beranak, bonda dia mak dia Siti Aminah tak tahu anaknya ini akan dilantik menjadi nabi.<br /> <br />Sebagaimana yang disebut minggu lepas, kita menyambut maulid nabi, maulid nabi ni kerja tak sudah. Jangan ingat bila kita sambut maulid nabi ni selesai masalah. Kalau Nabi Muhammad waktu dia beranak tu serupa Muhammad Muhammad lain.<br /> <br />Kat kampung kita ada Muhammad,situ ada Muhammad, ada Mat, orang Melayu Kelantan panggil Mat, Mat anak kita, Mat budak kampung kita dengan Mat Bin Abdullah di Tanah Arab tu waktu dia beranak serupa aja. Yang jadi masalah, yang jadi kita dengan dia peringkat rapat ni setelah 40 tahun kemudian bila beliau jadi nabi dengan turunnya ayat Iqra'<br /> <br />NOTA : sila lawati klip video mengenai perkara di atas di alamat<br />http://hanifsalleh.blogspot.com/2010/02/tok-guru-oh-tok-guru.html <br /><br />Banyak lagi maklumat seumpama ini boleh diperolehi dari blog Fakeh KhalifahFakehhttps://www.blogger.com/profile/04788652748646435117noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8731934052711431379.post-4259686426488141502010-03-08T18:08:53.068+08:002010-03-08T18:08:53.068+08:00Salam, ust saya juga pernah telusuri perbahasan ba...Salam, ust saya juga pernah telusuri perbahasan bahawa 'abu' dlm bahasa arab boleh bermaksud 'ayah dan bapa saudara'. Firman Allah S.W.T:<br /><br />وَإِذْ قَالَ إِبْرَاهِيمُ لِأَبِيهِ آَزَرَ أَتَتَّخِذُ أَصْنَامًا آَلِهَةً إِنِّي أَرَاكَ وَقَوْمَكَ فِي ضَلَالٍ مُبِينٍ<br /><br />Maksud: dan (ingatlah) ketika Nabi Ibrahim berkata kepada bapanya Aazar: "Patutkah ayah menjadikan berhala-berhala sebagai tuhan-tuhan? Sesungguhnya Aku melihatmu dan kaummu Dalam kesesatan Yang nyata". (al-An’am 74)<br /><br />Dalam tafsir al-Tabari, ada perbahasan ttg nama Azar tersebut, ada kata bapa Nabi Ibrahim ada dua nama, lg satu Tarikh. Menurut Sheikh Mutawalli Sya'rawi:<br /><br />وهنا نفهم أن أبوة إسماعيل ليعقوب إنما هي أبوة عمومة؛ لأن يعقوب بن إسحاق ، وإسحاق أخو إسماعيل . إذن فقد أطلق الأب وأريد به العم ، ويدلنا الرسول صلى الله عليه وسلم على ذلك حينما أُخِذَ عمه العباس أسيراً فقال : ردوا عليّ أبي؛ وأراد عمّه العباس .<br /><br />Sheikh mutawalli bawakan ayat ini: Firman Allah S.W.T:<br /><br />أَمْ كُنْتُمْ شُهَدَاءَ إِذْ حَضَرَ يَعْقُوبَ الْمَوْتُ إِذْ قَالَ لِبَنِيهِ مَا تَعْبُدُونَ مِنْ بَعْدِي قَالُوا نَعْبُدُ إِلَهَكَ وَإِلَهَ آَبَائِكَ إِبْرَاهِيمَ وَإِسْمَاعِيلَ وَإِسْحَاقَ إِلَهًا وَاحِدًا وَنَحْنُ لَهُ مُسْلِمُونَ<br /><br />Maksud: (Demikianlah wasiat Nabi Yaakub, bukan sebagaimana Yang kamu katakan itu Wahai orang-orang Yahudi)! kamu tiada hadir ketika Nabi Yaakub hampir mati, ketika ia berkata kepada anak-anaknya: "Apakah Yang kamu akan sembah sesudah Aku mati?" mereka menjawab: "Kami menyembah Tuhanmu dan Tuhan datuk nenekmu Ibrahim dan Ismail dan Ishak, Iaitu Tuhan Yang Maha Esa, dan kepadaNyalah sahaja Kami berserah diri (dengan penuh iman)". (al-Baqarah 133)<br /><br />Ayat di atas menunjukkan, aba' tersebut merangkumi bapa saudara,kerana Nabi Ismail adalah bapa saudara bagi nabi Ya'kub. Menurut al-Tabari:<br /><br />والعرب لا تمتنع من أن تجعل الأعمام بمعنى الآباء، والأخوال بمعنى الأمهات<br />(tafsir al-Tabari bagi ayat di atas)<br /><br />Kalau tak silap, ada pendapat (wAllahua’lam), sebelum datangnya nabi,umat sebelumnya dianggap ahl fatrah,yakni yg terlepas dari azab kerana belum tiba utusan Allah. Kalaupun ada perbezaan pndapat, saya juga LEBIH memilih keturunan Nabi tidak diazab. Dan saya bukanlah SYIAH.<br /><br />Klu diazab pun hanyalah bapa saudara (dll) seperti Abu Talib (azab diringankan dgn capal neraka) dan Abu Lahab (azab diringankan setiap hari Isnin kerana ia gembira dgn kelahiran nabi pada hari Isnin ,sehingga bebaskan hambanya yakni thuwaibah; sohih Bukhari syarah 'Umdatul Qari)<br />WAllahua’lamTanyanoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8731934052711431379.post-9223816249491067632010-03-06T16:43:28.315+08:002010-03-06T16:43:28.315+08:00Sdr Khairul,
Sy sempat menyemak blog tu.
1. Awal...Sdr Khairul,<br /><br />Sy sempat menyemak blog tu. <br />1. Awal-awal lg penulis kata ia adalah fahaman Syiah (sebelum bg hujah). Ini sememangnya uslub (cara) aliran ini berhujah. Terus dihukum pandgn bertentangan sbg syiah, sesat & sbgnya.<br /><br />Ini tak benar. Ulama ahlussunnah pun ramai yg berpegang pd pandangan ibubapa Nabi SAW selamat. Sdr buka kitab Tuhfat al-murid Syarh Jauharat al-Tauhid karangan Imam al-Bajuri (ms29, cetakn 1983, dar al-kutub al-ilmiyah atau ms 45-47, tahqiq Abd al-Karim al-Rifa'i). al-Bajuri juga pengarang kitab Fiqh Shafie Hasyiah al-Bajuri.<br /><br />2. Kata-kata imam al-Nawawi sememangnya begitu dlm kitab sharahnya yg saya rujuk berkaitan hadis 'In abi wa abaka fi al-nar'. Cuma Imam al-Nawawi tak detailkan siapa yg dimaksudkn 'abi' tu. <br /><br />Jwpan ulama yg menolak kpd hujah ini ialah:<br />i. hadis-hadis tersebut ialah khabar ahad, manakala ayat quran (Syu'ara: 219) bertaraf qat'i.<br /><br />ii. Mengenai lafaz: 'Inna Abi wa abaka fi al-nar', dlm kitab al-Sirah al-Halabiyah mengatakan para rawi tak sepakat mengenai kalimah tersebut, sebaliknya ayatnya ialah: Apabila dia bertanya: Di mana bapamu? Nabi SAW bersabda: Ketika mana aku melalui kubur kafir, aku memberikan 'khabar gembira' dia di neraka'. Penulis itu mengatakan naqal ini lebih kuat.<br /><br />iii. Yg dimaksudkan dengan bapa, ialah Abu Talib (kerana memeliharanya), bukannya Abdullah.<br /><br />3. Mengenai perbahasan ulama mengenai hadis Ibubapa Nabi SAW dihidupkan, sememangnya perawi-perawi hadis ada yg mengatakan ianya majhul, munkar jiddan, bahkan maudu'. Sebab itu ulama lain menolak hujah Imam Sayuti yg gunakan hadith ini. Cuma al-Qurtubu melontarkan persoalan: Sesungguhnya Allah SWT menghidupkan segolongan org mati di tangan Rasulullah SAW, bila thabit kisah ini, apa pula yg boleh menghalang imannya keduanya selepas menghidupkannya? (Ta'liq Sheikh Abdul Karim al-Rifai dlm kitab al-Tuhfat, ms47).<br /><br />Atas dasar itulah (tiadanya dalil qat'i utk mensyirik), dan hujah-hujah Yayasan Sofa tersebut, fatwa Mufti Mesir menunjukkan tidak sedikit ulama Ahlussunnah yg berpegang ibubapa Nabi SAW BUKAN MUSYRIK.<br /><br />Wallahu a'lam.Us Asmadi Mohamed Naimhttps://www.blogger.com/profile/13840921760946370322noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8731934052711431379.post-730668356734236022010-03-06T14:33:49.932+08:002010-03-06T14:33:49.932+08:00Wa'alaikumussalam,
Insya allah, sy akan semak...Wa'alaikumussalam,<br /><br />Insya allah, sy akan semak artikel tu.Us Asmadi Mohamed Naimhttps://www.blogger.com/profile/13840921760946370322noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8731934052711431379.post-58925190290666335552010-03-06T01:01:07.882+08:002010-03-06T01:01:07.882+08:00Assalamu'alaikum
Saya amat berharap Dr baca a...Assalamu'alaikum<br /><br />Saya amat berharap Dr baca artikel tengtang kedudukan ayahanda dan bonda Nabi SAW di link yang saya sertakan ini dan amat berharap Dr bagi komen atau pendapat.<br /><br />http://fadlan-mohd-othman.blogspot.com/2010/03/keimanan-ibu-bapa-rasulullah-saw.htmlKhairul Rrijalhttps://www.blogger.com/profile/16318203508128037540noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8731934052711431379.post-54474596660742512962010-03-03T11:45:25.994+08:002010-03-03T11:45:25.994+08:00Saya bersetuju dengan jawapan Dr. itu. Jangan kita...Saya bersetuju dengan jawapan Dr. itu. Jangan kita terlalu mudah untuk 'mengkufurkan' ayah bonda Rasulullah s.a.w. Kalau orang lain mengkufurkan ibu bapa kita pun kita akan terasa. Apatah lagi ianya Rasulullah, kekasih Allah.Mohd. Abd. Rashid Bin Yah al-Kubrawiy al-Husainihttps://www.blogger.com/profile/00620588540372311548noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8731934052711431379.post-35124925487479587482010-03-02T14:19:12.076+08:002010-03-02T14:19:12.076+08:00Wa'alaikumussalam,
Sdr Khairul,
Ini bukan ar...Wa'alaikumussalam,<br /><br />Sdr Khairul,<br /><br />Ini bukan artikel saya, ini artikel Yayasan Sofa yang saya naqalkan dari Utusan Malaysia.<br /><br />Saya periksa balik artikel di atas, dan hanya ada satu hadis yg tak dinyatakan rujukan, manakala penerangan al-Tabari kita sedia maklum kitab tafsir besarnya.<br /><br />Mengenai hadis yg sdr berikan, sdr juga tak nyatakan rujukannya, susah pula saya nak rujuk terus, tapi nanti saya cuba cari.<br /><br />Mengenai penafian keturunan Nabi Muhammad SAW 'bukan penyembah berhala' BUKAN BERMAKSUD MEREKA 'MAKSUM'. Mereka juga tak terlepas dari azab neraka seblum dimasukkan dalam syurga.<br /><br />Kemudian, dalil yang sdr nyatakan tidak menyebut bapa nabi syirik, jadi kenapa mahu disyarahkan melebihi sepatutnya.<br /><br />Sbg contoh, Rasulullah SAW ditanya mengenai seorg perempuan yg solat malam, tapi menyakiti jirannya, lantas nabi SAW bersabda: Dia adalah ahli neraka!<br /><br />Justeru, adakah perempuan itu jatuh 'kufur'? Kekal dineraka selama-lamanya? atau dimasukkan ke neraka sebelum dimasukkan ke syurga kerana dosanya lebih banyak dari pahalanya, atau dosanya memakan pahalanya?<br /><br />Dlm kontek bapa nabi SAW, melalui dalil-dalil lain menjurus kepada mereka bukan musyrik. Terserah kalau sdr mahu berpegang mereka adalah musyrik. <br /><br />Sesungguhnya, saya berlepas tangan dari pegangan yg mensyirikkan bapa dan bonda Nabi SAW.<br /><br />Wallahu a'lam.Us Asmadi Mohamed Naimhttps://www.blogger.com/profile/13840921760946370322noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8731934052711431379.post-27583838348400504682010-03-02T02:01:23.420+08:002010-03-02T02:01:23.420+08:00Assalamu'alaikum
Terima kasih kerana Dr menul...Assalamu'alaikum<br /><br />Terima kasih kerana Dr menulis artikel sebegini, namun sya sdikit kecewa kerana Dr tdak menyatakan sumber dan status Hadith yg Dr Sertakan<br /><br />Saya pernah terdengar ada ustz membaca Hadith Sahih(sya x ingt matan hadithnya,tpi yg pastinya Sahih)yg mengatakan bahawa ada seorg lelaki berjumpa dgn nabi SAW dan menanyakan kepada nabi SAW tgtang kedudukan ayahnya yg mati di zman jahiliyyah, Baginda SAW menyatakadi neraka,lelaki itu sedih dan pergi.kemudian Bginda SAW memangil smula lelaki itu dan menyatakan bahawa ayah Baginda SAW dan ayah lelaki itu kedua2 dalam neraka.<br /><br />minta Dr ulas Hadith ini.Khairul Rrijalhttps://www.blogger.com/profile/16318203508128037540noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8731934052711431379.post-33811022997337191372010-03-02T02:01:23.421+08:002010-03-02T02:01:23.421+08:00This comment has been removed by a blog administrator.Khairul Rrijalhttps://www.blogger.com/profile/16318203508128037540noreply@blogger.com