Selamat Datang ke Weblog Dr Asmadi Mohamed Naim 'Nazil al-Qadah'

أهلا وسهلا ومرحبا بكم إلى موقع إلكتروني للدكتور أسمادي محمد نعيم نزيل القدح باللغة الماليزية



Thursday 22 April 2010

Sekitar Perjalanan ke Arab Saudi

Sedikit perkongsian perjalanan dengan para pelawat blog saya. Kali ni, takde apa-apa artikel yang serius atau semi serius. Cuma nak berkongsi perjalanan. Sebabnya, sekarang politik tengah panas, dan saya tak bercadang menulis isu politik..lagipun, kedua-dua calon saya tak minat... begitu juga saya tak bercadang mengulas isu 'air liur'... sebab banyak fakta berdasarkan andaian dan sangkaan... sebaliknya lapor pada pihak berkuasa agama. .......Selamat berkongsi rasa dengan saya......


Pertemuan dengan Timbalan Rektor Universiti Baha, Arab Saudi, di rumah adiknya di Aziziyyah. Sedikit perbincangan kerjasama dengan UUM.


Semoga Allah SWT menerima umrah kami.... Aminnnnn

Berlatarbelakang kubah yang terdapat Maqam Rasulullah SAW dan dua sahabat utama Radhiallahu anhuma. Semoga kami layak mendapat Syafaatmu Ya Rasulullah SAW.

9 comments:

  1. Assalamualaikum Dr.. Hari tu ada datang Universiti Yarmouk tak?? Rasa macam terkilan pulak tak dapat jumpa doktor sebab bila tengok antara presenter nyer ialah Dr..Lagipun bertembung dgn Kelas

    ReplyDelete
  2. Insya allah, lain kali kita ketemu. Sekadar mencari masa melawat universiti-universiti.

    Alhamdulillah, pertemuan dgn Timb. Rektor Universiti al-Baha. Arab Saudi menyambung silaturrahim antara uum dan univ. tersebut.

    ReplyDelete
  3. universiti abha bukan baha..di selatan saudi..abha,jazan tu ramai melahirkan ulama' wahabi..

    ReplyDelete
  4. Sdr Anonymous,
    Terima kasih atas respon. Saya agak pasti namanya ialah Jamiah al-Baha, dan bukan Abha. Setahu saya, pengkhususannya bukan pengajian Islam.

    Emel-emel saya dgn pihak universiti pun menggunakan nama Universiti al-Baha, 300km dr Mekah. Hubungan kami pun, bukan dlm bidang Islamic studies tetapi dlm bidang business management.

    Saya setuju, sekiranya dlm bidang pengajian Islam, pengaruh wahhabi merupakan dominan di universiti2 di Saudi.

    ReplyDelete
  5. Sdr Anonymous,

    Mengenai Jamiah al-Baha, saya baru check dgn seorang pelajar saya dari Saudi. Jamiah Abha jauh lagi ke selatan Mekah iaitu lebih kurang 750km dari Mekah. Manakala Jamiah al-Baha, di pertengahan iaitu 350 km dari Mekah. Jadi, ia adalah dua universiti yg berbeza.

    ReplyDelete
  6. assalamualaykm Dr..
    Ana merupakan salah seorang dari pelajar Ustaz, student BIFB, untuk pengetahuan ustaz, ana selaku pengarah Program Delegasi Ilmu ke Timur Tengah IV, (Mekah, Madinah & Mesir) insyaAllah, akan ke sana pada bulan Mac 2011 akan datang, tujuan saya ingin memohon jasa baik ustaz memberi panduan dan bantuan bagaimana untuk pihak kami (UUM) boleh menghubungi seterusnya bekerjasama dengan pihak Republik Arab Saudi khususnya mana-mana Universiti2 terdekat disana(umm al-Qura, Jamiah al-Baha, univ. of Medina, dll). Ini kerana dalam tentatif program kami ialah lawatan ketempat2 sedemikian dan kami dimaklumkan amat sukar untuk mendapat kerjasama dengan mereka. Namun hasrat kami untuk menjayakan juga program sebegini menggunung tinggi, harapn dengan bantuan dan tunjuk ajar dari Dr. merupakn silah untuk Allah S.A.W membuka izin ziarah suci kami ke rumahNya seterusnya ziarah ke institusi pengajian tinggi terulung di dunia itu..
    Syukran Jazilan..

    ReplyDelete
  7. Wa'alaikumussalam Dzul,

    Nak bincang benda ni, sila ke pejabat saya.

    Wassalam.

    ReplyDelete
  8. tringinnya utk ke sana... akhirnya sy jumpa blog ust..byk ilmu yg bermanfaat.. :)

    ReplyDelete
  9. salam dr,..teringinnya utk ke sana.. akhirnya sy jumpa juga blog dr. byk ilmu yg sy bole manfaatkan di sini..

    ReplyDelete