Selamat Datang ke Weblog Dr Asmadi Mohamed Naim 'Nazil al-Qadah'

أهلا وسهلا ومرحبا بكم إلى موقع إلكتروني للدكتور أسمادي محمد نعيم نزيل القدح باللغة الماليزية



Wednesday 9 September 2009

KOMEN TERHADAP ARTIKEL ‘ISLAM: ANTARA NAS DAN PENDAPAT TOKOH’

Oleh: Dr Asmadi Mohamed Naim

Saya membaca tulisan Dr Asri bertajuk: Islam: Antara Nas Dan Pendapat Tokoh. Pada saya Dr. Asri mengulas perbahasan kitab-kitab ulama tanpa mengetahui susur galur dan sebab musabab kenapa perbahasan sedemikian muncul. Ini dikeranakan latarbelakangnya pengajian ijazah pertama Bahasa Arab Jordan yang tiada subjek Syariah kecuali terlalu sedikit kerana ia hanya minor (seumpama pelajar sastera Melayu di Malaysia, tidak seperti Kuliah Bahasa Arab di al-Azhar), kemudiannya dia terus terjun dalam pengajian hadith di peringkat Masters (secara penyelidikian dan bukan berguru) dan hanya PhDnya sahaja ada 8 kursus yang perlu dilalui secara berguru. Hubungannya dengan ulama-ulama adalah terlalu sedikit berbanding pembacaan.

Untuk mengkritik kitab-kitab turath, dia memilih satu huraian kitab yang ditulis oleh ulama yang tidak terkenal di kalangan ulama mutaakhirin. Dia tahu dia tidak akan berjumpa perkara sedemikian dalam kitab mutaqaddimun mazhab. Dia tahu, dia sukar untuk mengkritik syarahan Imam al-Shafie, al-Mawardi, al-Nawawi dalam aliran mazhab Shafie. Demikian sukar juga dikutuk pandangan Abu Yusuf, Muhammad dan Zufar dalam mazhab Hanafi. Sukar juga dikatakan tidak logik pada pandangan pemuka mazhab Malik seperti Ibn Rusyd al-Jad dan Ibn Rusyd al-Hafid dan al-Dasuqi sebagaimana sukar mempertikai Ibn al-Qudamah, al-Maqdisi dalam mazhab Hanbali.

Sesiapa yang mempelajari 'madkhal al-fiqh' (Pengantar al-Fiqh) sepatutnya menyedari adanya budaya 'araaitiyyun' (kalau sekiranya... araaita) di kalangan ulama untuk membahaskan kemungkinan-kemungkinan berlakunya sesuatu peristiwa. Sekira sangkaan baik ada pada pelajar, ia akan merasakan bagaimana hebatnya seseorang imam itu berusaha mengembangkan perbahasan dalam sesuatu perkara. Itu ijtihad mereka dan sumbangan mereka. Kebiasaan guru-guru Shariah menerimanya sebagai satu usaha ulama-ulama silam memperhalusi setiap perbahasan dan bersangka baik dengan ulama-ulama ini.

Tugas pelajar-pelajar Shari'ah kemudiannya menyaring dan memahami perbahasan tersebut untuk disampaikan kepada masyarakat awam. Bahkan daripada contoh-contoh yang diberi, akan terbentuk kaedah mengeluarkan hukum di kalangan pelajar Shari'ah. Bukan semua orang layak menjadi mujtahid.

Sekali lagi 'isu kecil' berus gigi diperbesarkan utk menunjukkan dan membuktikan kebodohan dan ketidaklogikan ulama silam. Bukankah ada pandangan ulama silam yang tetap membenarkan bersugi selepas zohor?

Pada saya, ulasan negatif terhadap ulama-ulama tersebut menunjukkan 'tidak cermatnya orang yang memperkecilkan ulama-ulama silam tersebut. Kalau dia melalui pengajian rasmi Shari'ah di University of Jordan yang saya sama universiti dengannya (dan hampir sama tahun pengajian), dia akan berjumpa dengan ramai pensyarah-pensyarah yang menyindir pelajar-pelajar supaya menjaga adab dengan ulama. Bahkan ada yang menyebut: 'Hum rijal wa nahnu zukur' iaitu 'mereka lelaki (yang sebenar) dan kita lelaki (biasa)' sebagai sindiran kepada mereka yang merasakan setaraf atau lebih hebat dari ulama-ulama silam tersebut walaupun baru setahun dua di Kuliah Shari'ah. Bahkan pengajian saya dengan tokoh-tokoh Salafi Jordan seperti Prof. Dr Umar al-'Ashqar (yang digelar Salafi Tulen Jordan), Prof. Yasir al-Shimali dan lain-lain menunjukkan bagaimana mereka menghormati pandangan Imam-Imam mazhab tersebut dan anak-anak muridnya. Tidak pernah keluar dari mulut Prof. Umar perkataan 'banyak contoh-contoh bodoh atau tidak logik yang dibentangkan oleh ulama Fiqh!'

Demikian juga, malang bagi Dr. Asri apabila semua 'busuk' yang dia lihat pada ulama silam. Takut-takut 'bahtera perubahan' menjadi 'bahtera fitnah'... Pada saya ini sudah menjadi 'keterlanjuran dan fitnah melampau' Dr Asri terhadap ulama! Yang di sebaliknya (seolah-olah) dia menyeru: 'Jangan ikut ulama, tapi ikutlah aku kerana akulah yang paling logik dan akulah paling benar'.

Manakala ulasannya dalam Hashiah al-Bajuri, dia tidak menyatakan mukasurat. Saya lebih cenderung dia tersilap menterjemahkan. Terjemahan asal ialah memasukkan ‘keseluruhan kemaluan’. Kalau benarpun terjemahannya, ia di bawah konsep bahasa Arab yang di sebut ‘lanjutan contoh’ bukan sebagai ‘contoh utama’. Jadi, dia seharusnya lebih memahami perbahasan ulama-ulama fiqh dan seharusnya cuba bersangka baik kepada ulama-ulama tersebut sebagaimana dia boleh bersangka baik kepada Albani walaupun banyak 'tanaqudhat' (pandangan yang saling berlawanan samada dalam kitab yang sama atau kitab berbeza).

Wallahu a’lam.

Allahu musta'an.

48 comments:

  1. salam Dr.
    satu perbahasan yang menarik. saya bersetuju kita tidak semestinya sealiran dengan pendapat ulamak terdahulu dan zaman ini. namun kita juga tidak wajar memperlekehkan pendapatnya malah sepatutnya dihormati.

    soal tidak wajar memperlekehkan mana2 ulama dibahas dengan baik oleh Dr dalam tulisan di atas. namun saya sedikit kecewa kerana sikap Dr sendiri tiada beza dengan apa yang dilakukan oleh Dr Asri yang menurut Dr telah menghina ulama terdahulu.

    Dr. sendiri menggunakan perkataan seperti 'kepandiran' yg dirujuk kepada Dr Asri. Malah hujah Dr ada sebahagiannya memaparkan serangan berbentuk peribadi yang bertujuan untuk memperlekehkan dan menjatuhkan imej beliau. Cth:bidang pengajian Dr Asri

    Adakah hujah Dr sedemikian kita tidak boleh masukkan sebagai usaha untuk menghina ulama yang lain. Dalam erti kata yang lain saya melihat memang benar Dr Asri seperti memperlekehkan ulama terdahulu...tetapi malang apabila Dr sendiri yang agak memahami perkara ini turut sama terjebak untuk memperlekehkan seorang individu yang pada pandangan orang awam juga seorang ulama.

    Pertanyaan saya: tidak adakah cara lain yang lebih baik untuk Dr menulis dengan gaya bahasa yang lebih berhikmah supaya Dr tidak kelihatan seperti ulama lain yang 'memang pandai berhujah' tetapi 'tidak sedar bahawa mereka juga 2X5'..

    sufi sintok

    ReplyDelete
  2. Terima kasih atas teguran itu.

    Saya tidak menyerang peribadi mengenai soal pendidikan. Contohnya, dalam membahaskan riwayat Sahabat, ulama membahagikan antara sahabat yang faqih dan riwayat sahabat yang tidak faqih. Sebab tidak faqih, kurangnya melazimi Rasulullah SAW. tapi kalau saya serang sifat batang tubuhnya atau perangainya, maka jadilah ia serangan peribadi.

    'Pandir' memang kasar , sebab itu barangkali saya agak menggunakan bahasa keras. Lebih kasar lagi kalau digunakan untuk orang yang sudah mati yang tak dapat mempertahankan dirinya.

    ReplyDelete
  3. Assalamu'alaikum,

    nampaknya saudara sufi gagal memahami antara mengkritik pribadi dengan kritikan terhadap disiplin ilmu sendiri.

    WaLlahua'lam

    ReplyDelete
  4. Salam Dr dan Ibnu Nafis,

    Berakalkan anugerah Ilahi, saya yakin tidak gagal memahami antara mengkritik peribadi dengan mengkritik terhadap disiplin ilmu.

    Perincian Dr Asmadi mengenai latar belakang Dr Asri jika dibaca oleh orang awam secara jelas menunjukkan tujuan sebenar (wallah hu a'lam) iaitu ingin melemahkan kredebiliti Dr Asri.

    Buktinya, sebab ditujukan secara direct kepada Dr Asri (baca semula komen Dr Asmadi terhadap pendidikan Dr Asri melalui perbandingan yang dibuat ...maka secara tidak langsung ia termasuk dalam kategori mengkritik keperibadian seseorang..

    MELAINKAN jika Dr Asmadi menyebutnya hanya secara umum BUKANNYA khusus.

    Pada saya kedua mereka samada Dr Asmadi dan Dr Asri adalah orang yang berilmu. Saya akan menghormati mereka sebagai orang yang berilmu.

    Jika saya berbeza pendapat dengan mereka maka saya hanya akan menolak hujah mereka tetapi saya tidak akan menolak keilmuan dan proses pendidikan mereka.

    Tidak ada manusia yang mampu melengkapkan proses pendidikan mereka untuk menjadi sempurna. Maka atas dasar itulah saya berpegang dengan prinsip peribadi saya "hormatilah keilmuan setiap ulama"

    Secara khusus kepada IbnuNafis : dalam hal ini saya cuma tidak bersetuju kepada Dr Asmadi dan Dr Asri kerana dalam tulisan mereka mempunyai ciri untuk melemahkan ulama yang lain...

    kebiasaan orang menganggap kita hebat jika kita mampu melemahkan atau menjatuhkan seseorang TETAPI kita sebenarnya akan menjadi lebih hebat jika kita mampu memenanginya tanpa menjatuhkannya

    sufi sintok

    ReplyDelete
  5. Saudara Sufi,

    Utk memudahkan saudara memahami artikel saya, saya bg contoh:

    Kalau dalam periwayatan oleh sahabat, ada dua riwayat yang bercanggah. Kedua-duanya adil sebab mereka sahabat. Jadi, ulama menerima pakai riwayat sahabat yang faqih, berbanding riwayat yang tak faqih. Untuk tahu tak faqih, ulama nyatakan sejarahnya dengan Rasulullah begini-begini....

    Dalam artikel MAZA, dia 'pandirkan, contoh-contoh ulama. Kami yang belajar Shariah pelik, apahal ni ulama yang dah banyak jasa dihina sebegini. Mereka takde peluang jawab, dah mati. Takkan dia tak faham perbahasan ulama. So, kena selidik latarbelakang pendidikan dia. itu yang saya dedahkan. Bila lihat latarbelakang, patutlah dia tak faham...dan tak boleh bersangka baik...

    Nak lawan hujah, dalam artikel dia tu, dia bukan berhujahpun, dia hanya main aqal sahaja. Moga saudara dapat fahami.

    Saya tak guna serangan peribadi, cthnya: saya kenali dia pernah buat begini, begini, begini.....

    Tidak, saya tak menggunakan kaedah itu.

    Manakala komen anda pada Ibn nafis, saya tak publish, saudara kena hantar sendiri ke blognya.

    ReplyDelete
  6. Sdr Sufi

    Tak perlu iktiraf saya berilmu. Saya pelajar Shariah dan pelajar Shariah selama-lamanya.

    Saya bukan mengkritik ulama, tapi saya mengkritik seseorang yg belajar bersama-sama saya di Univ of Jordan dan UIA. Bezanya, seorang banyak dengan buku, dan bebas mengkritik dan mempandirkan ulama. manakala saya byk mengadap guru-guru dan apabila salah cakap, sang guru akan berkata: Wahai Asmadi! Beradab kamu dgn ulama!:.

    ReplyDelete
  7. Us Asmadi Mohamed Naim1 October 2009 at 17:20

    Sdr Sufi,
    Saya tertarik dgn kata-kata saudara:
    "Tidak ada manusia yang mampu melengkapkan proses pendidikan mereka untuk menjadi sempurna. Maka atas dasar itulah saya berpegang dengan prinsip peribadi saya "hormatilah keilmuan setiap ulama"

    kalau MAZA ada sifat ini, dia tak akan menghina ulama.

    ReplyDelete
  8. Salam...izinkan saya yang kurang ilmu mencelah...
    saya bersetuju dengan pendapat Dr Asmadi... dan pendedahan Dr Asmadi tentang susur galur pendidikan Dr Asri membuatkan SAYA AMAT FAHAM, kenapa Dr Asri boleh sampai ke tahap me"pandir"kan ulama-ulama silam...Buat Sufi Sintok, pada pendapat saya, saudara mungkin sealiran@menyanjungi Dr Asri, sebab tu saudara begitu terasa bila ada orang lain cuba dedahkan susur galur pendidikan Dr Asri...
    Saya tinggalkan coretan dengan kata-kata Mufti Pehin Ismail (Mantan Mufti Brunei DarusSalam): Adalah mazhab as-Salafiyah yang dihidupkan oleh al-Allamah Ibnu Taimiyah dan yang dipakai serta diamalkan oleh al-Wahhabiyah itu bukan mazhab Ahli Sunnah Wal Jamaah dan ia keluar dari mazhab yang empat. Mazhab as-Salafiyah berdasarkan Allah berjisim dan menyerupai makhluk.

    ReplyDelete
  9. Itulah perbezaan antara orang yang berilmu dengan buku dan orang yang berilmu dengan guru. tahniah Dr Asmadi.

    ReplyDelete
  10. Sdr Sufi,

    Alhamdulillah sdr boleh menerima penjelasan saya berdasarkan kata-kata sdr"
    "terima kasih Dr,
    saya setuju dengan ketiga-tiga posting Dr yang ditulis dari jam 2-5 petang".

    Cuma sy tak dapat publish bila sdr mengkritik blog lain dalam ruangan komen ini.

    ReplyDelete
  11. salam saudara pengikut,
    saya rasa saudara tidak membaca dengan teliti komen saya sehingga saudara berpendapat saya mungkin sealiran @ menyanjungi Dr Asri.

    Walhal sejak dari awal (sila rujuk Dr Asmadi) dan baca komen saya kepada Ibn Nafis bahawa saya secara jelas turut mengkritik sikap Dr Asri yang mempunyai 'kecenderungan untuk melemahkan ulama lain'.

    Kecenderungan ini saya lihat turut ada pada Dr Asmadi dalam artikel beliau dengan penjelasan saya seolah-olah kedua2 mereka 2x5 (namun dijelaskan semula oleh Dr Asmadi dengan baik)

    secara peribadi saya lebih terarah kepada Dr Asmadi kerana faktor "perdampingannya dengan guru".

    Sebab itu saya melahirkan sedikit kekecewaan apabila Dr Asmadi turut sama ingin melemahkan ulama lain (tetapi disangkal oleh DrAsmadi bahawa beliau tidak mengkritik ulama tetapi mengkritik seseorang yang belajar bersama.....baca semula komen Dr Asmadi)

    saya setuju jawapan Dr Asmadi tersebut...tetapi perlu diingat bahawa sebahagian orang awam yang lain ada yang menganggap Dr Asri adalah ulamak...sama sebagaimana saudara pengikut menganggap Dr Asmadi orang yang berilmu.

    saya juga menyarankan kepada Dr Asmadi supaya dapat menggunakan gaya penulisan yang lebih 'berhikmah' supaya orang lain tidak menyamakan beliau dengan Dr Asri.

    Jika tidak, apa gunanya keistimewaan yang dimiliki oleh Dr Asmadi dari segi 'perdampingannya dengan banyak guru' jika beliau turut sama terjebak untuk melemahkan ulamak yang lain.

    Apatah lagi semasa belajar dahulu Dr Asmadi pernah ditegur oleh gurunya dengan kata: "Wahai Asmadi, beradablah kamu dengan ulama (rujuk jawapan Dr Asmadi kepada saya di atas)

    kepada saudara pengikut,suka saya berkongsi bahawa saya juga seorang pengikut tetapi ada sedikit perbezaan kerana saya bukan pengikut buta tuli....ilal liqa..

    terima kasih Dr Asmadi kerana memberi ruang untuk kami 'berilmu' disini.

    ReplyDelete
  12. us asmadi mohamed naim5 October 2009 at 12:14

    Salam semua,
    Sy rasa sdr Pengikut pun tak perlu menjawab kata2 sdr Sufi, panjang jadinya. Saya yakin, kedua-duanya berniat baik dan bukan mengikut buta tuli.

    Berkaitan adab dgn ulama, sy suka mendedahkan pengalaman saya. Walau tesis PhD saya disebut oleh Prof. Dr. Muhammad az-Zuhaili (penilai luar dari Qatar) sbg penuh dengn adab-adab dgn ulama. Namun seorg profesor penilai dalaman UIA iaitu Prof. Dr Salleh al-Zinki mengulas satu statement sy dalam tesis iaitu: "Ulama-ulama tersebut taksub pada pandangannya yg demikian itu".
    Kata Prof. tersebut: "Sheikh Asmadi, beradablah dengan ulama. Lembutkan kata-katamu kpd ulamak, tambahkan perkataan ini: Ulama-ulama ada kemungkinan taksub kpd pandangan..."

    sebabnya, ramai orang-orang sekarang yang taksub pada perkara yang tak sepatutnya taksub.... Itu baru sebut taksub. Apakata kalau kita guna istilah ''''pandir'... dan yg sewaktu dengannya...

    Wallahu a'lam.

    ReplyDelete
  13. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete
  14. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  15. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  16. Us Asmadi MohamedNaim5 October 2009 at 14:44

    Sdr Abunumair,

    Dalam diskusi pndngn ulama-ulama silam, kami mmg biasa membuat penghujahan menolak satu-satu pandngn, dgn mendtgkn hujah satu persatu. Tp bukn dgn cara pandirkan, atau bodohkan. Insya allah, sy tak pernahkan pandirkan pandngn ulama silam, walau kelihatan tak sesuai penafsirn zaman ini, sbb itu ijtihad mereka di zaman mereka.

    Sesuatu yg kelihatan pandir pd aqal, tak semestinya pandir disisi Allah SWT. Jd berhati-hatilah.

    ReplyDelete
    Replies
    1. jazakAllah ustaz Asmadi...penerangan mudah utk saya yg pander, sgt bmanfaat..hehe..Ubunumair ni ustaz xperlu layan atau bsemuka berdiskusi pun..saya xkenal rapat,namun pernah bersua..background Dr Asri lagi tinggi dari dia...

      Delete
  17. Sdr pembaca,

    Saya remove satu komen dr Abunumair dan dua jawapan saya, sbbnya utuk saya menjawab komennya, saya 'seolah-olah' terpaksa membela diri dgn 'mengangkat' diri. Setelah direnung kembali, sy menarik diri dr terpaksa mempertahankan diri dgn cara itu. Cukup sdr membaca profil & guru-guru saya. Kemudian buat judgement sendiri.

    ReplyDelete
  18. Kepada Abunumair,

    Mengenai guru-guru sy, sila baca senarai guru sy & latarbelakang sy yg sy titipkn di sisi blogspot ini. Sy jg linkkan juga cv sy. Buat judgement sendiri.

    Mengenai komen anda katanya sy mengutamakan pandangan ulama dari nas, itu tuduhan umum, sebaiknya saudara masukki setiap artikel sy, kritik di mana perlu, insya allah sy siarkan dan saya cuba jawab. Sy suka orang kritik, boleh menambah ilmu saya, insya allah. Tapi, kalu pukul borong, susah sikit.

    Sy merasakan kita sebenarnya belum dpt lari dr bertaqlid. Cuma kita berubah dari taqlid imam-imam mazhab, kepada taqlid si polan bin si polan. Hakikatnya masih muqallidin. Saya titipkan artikel Siapa Ulama Silam? adalh utk membantu saudara memahami siapa ulama Salaf dan siapa ulama Khalaf.

    Soalan saudara bahawa kenapa sy tak tanya Dr Asri ttg guru-guru halaqahnya, sebenarnya ramai yang pernah bertanya. Sy memang mengharapkan, dia letakkan juga jasa-jasa gurunya di websitenya.

    Sy hidup di Jordan pd ketika yg sama dgnnya, dan saya rasa saya lebih tahu dari saudara mengenai guru-gurunya. Tapi, tolong jangan bawa perkara ini ke arah peribadi. Sy tidak ada perselisihan peribadi dgnnya.

    Saya sudah membezakan kepada saudara Sufi Sintok, sy bukan menyerang peribadi. Masalahnya ialah kurang hubungan dgn ulama. Apa buktinya, maka sy minta lihat pendidikannya. Memang mereka tidak maksum, tapi bukan utuk dihina. Sebaliknya tolak sahaja hujah mereka, sekiranya kita ada hujah.

    Kalau nak dituduh sy kurang jg hubungan dgn ulama, boleh dituduh jg, tapi lihat juga susur galur pendidikannya. Kalau sdr dapati kurangpun, alhamdulullah hubungan sedikit berjaya membina ikatan dan hormat yg kukuh pd ulama.

    Sdr Abunumair boleh terus menghubungi sy di abuizzulislam@yahoo.com utk kita terus berdiskusi... insya allah, saya cuba layan.

    ReplyDelete
  19. Assalamualaikum.

    Ustaz Asmadi, terima kasih. Semoga Allah membalas dengan segala macam kebaikan kepada tuan dan keluarga tuan.

    Saya tersampai ke blog ini secara tidak sengaja. Saya tak nak komen lebih agar tidak hilang cahaya pada tuan. Cukuplah saya beritahu di sini, saya dah bookmark blog ni dan insyaAllah akan saya kunjungi setiap hari sebagai satu wadah menasihati diri dan mendapatkan ilmu, sekiranya diizinkan Allah.

    ReplyDelete
  20. Assalamualaikum wbr
    Maaf Dr. Saya telah baca artikel maza selepas membaca ulasan Dr ini.... rasanya Dr tersilap quote... 'kepandiran' atau 'kedangkalan' yang dimaksudkan dalam artikel tersebut saya faham ialah kepada jawapan 'dah ulama cakap macam tu, atau kitab cakap macam itu, terima sahajalah’. Bukannya kepada ulama/tokoh ilmuan yang mengeluarkan pendapat tersebut.
    Ia mengingatkan saya dengan jawapan seorang Kristian kepada soalan saya tentang Tuhan suatu ketika dahulu di UUM, 'ikut suka Tuhanlah, dia berkuasa untuk turun ke dunia menjadi makhluk' itu adalah jawapan yang dangkal, namun yang memberikan jawapan itu tidaklah dangkal.
    Harap Dr perbetulkan kesilapan menafsirkan kata2 tersebut sebagai suatu penghinaan kepada ulama(berat ni). Demi semangat keilmuan.

    ReplyDelete
  21. Waalaikumussalam,

    Sdr Md Asri. Terima kasih atas komen ini. Sebahagiannya saya dah komen dalam reponse sebelumnya. Ada logiknya komen saudara mengenai cth tu. Suka sy jelaskn, secara peribadi sy tidak ada apa-apa masalah dgn Dr Maza. Istilah dangkal dah berat, 'pandir' lg berat. Tak sepatutnya kita keluarkn pada seorg ustaz pun. Bagi saya, sdr harus jg membaca keseluruhan 'penghinaan'nya pada contoh2 ulama silam dgn pelbagai istilah 'tak logik', dangkal dan sebagainya berdiri di atas struktur yang sama. Bermula dgn pandir, dangkal, tak lojik, yg mana bila dibaca bersama, pembaca akan merasai kesan yang sama.

    Cth-cth ulama tu bukan tak lojik/dangkal/pandir tapi berdiri atas konsep reactive (bila berlaku cari jawapan) atau proactive (cari kemungkinan) dalam membincangkan isu-isu.

    Sy akui, ulasan sy ini agak keras. Mungkin saya lunakkan sedikit lepas ni, berdasarkan response pembaca yg sy rasa ada juga kebenarannya.

    ReplyDelete
  22. Assalamu'alaikum warahmatullah,

    Semoga Allah merahmati Dr Asmadi,

    Saya bertemu blog ini setelah dilinkkan di blog Abu Saif. Terima kasih atas diskusi ilmiah yang mencerahkan dan mengimbangi pelbagai pendapat. Setidak-tidaknya, saya dapat lebih mengenali latar belakang Dr Asri melalui tulisan ini dan tulisan terbaru Abu Saif.

    Juga ribuan terima kasih kerana menyenaraikan nama-nama guru-guru di Jordan yang juga merupakan guru-guru saya dahulu. Saya kenangkan mereka namun banyak sudah lupa nama dan nama penuh.

    Saya akan linkkan blog ini diblog saya untuk dijadikan rujukan.

    Jazakumullah.

    ReplyDelete
  23. Sidang pembaca semua,

    Saya sudah membuang perkataan 'pandir mempandirkan' dari artikel ini. Saya rasa tidak mahu terlibat dalam 'bodoh-membodoh atau pandir mempandir. Cukup saya mendatangkan hujah-hujah utk tatapan pembaca dan terserah utk sdr/sdri menilai.

    Selamat membaca.

    ReplyDelete
  24. Komen Al-Muqry:

    1. Dr Asri menyebut "pandangan ustaz yg menyatakan makruh menggosok gigi". Sebenarnya ia bukannya pandangan ustaz tetapi nukilan ustaz tersebut dari tokoh tokoh ulama2 mujtahid yang muktabar. Imam Nawawi di dalam Al-Majmuk menyatakan ia pandangan yang dinaskan sendiri oleh Imam Syafei di dalam kitabnya 'Al-um', dan disebut juga di dalam bab puasa di dalam kitab 'Mukhtasor Muzani' (kitab yang banyak menukilkan pandangan2 Imam Syafei), dan telah dipersetujui oleh sahabat-sahabat kami.

    Selain ulama dalam mazhab Syafei tokoh-tokoh ilmuan yang lain juga banyak berijtihad dengan ijtihad yang sama. Ibnu Munzir menyatakan bahawa ia merupakan pandangan 'Aatho', Mujahid (keduanya ulama tabien), Imam Ahmad (Imam mazhab/mujtahid mutlaq), Ishaq bin Rahawaih (Ahli hadis terkenal) dan Abu Thaur.

    Ibnu Shabbagh menyatakan bahawa ia juga pandangan Ibnu Umar RA (satu riwayat dlm pandangannya), Imam Auzaie (Mujtahid mutlaq) dan Muhammad bin Al-Hasan (mujtahid dlm mazhab hanafi/ sohib Abu Hanifah) (lihat Al-Majmuk Jil 6 Ms 425 dan Jil 1 Ms 330-333)

    2.Beliau menyebut: Jika kita tanya mereka: ‘apakah nas dalam masalah ini?’. Sebahagian mereka mungkin menjawab: ‘dah ulama cakap macam tu, atau kitab cakap macam itu, terima sahajalah’. Ini tentulah satu jawapan yang boleh dianggap ‘pandir’ dan dangkal sekali.

    Sebenarnya para ulama usul telah menjelaskan kepada kita bahawa orang awam tidaklah ditaklifkan untuk mengetahui setiap hukum dengan dalil-dalilnya, bahkan memadai bagi mereka bergantung kepada pendapat-pendapat ulama mujtahid, atau kitab-kitab yang muktabar. Adapun menyifatkan mereka dengan gelaran 'PANDIR' merupakan satu penghinaan yang tidak sepatutnya diungkapkan oleh bekas mufti perlis ini. Jika kita membuat kajian siapakah di antara para ulama khususnya di Malaysia ini mengetahui semua hukum yang di amalkannya dengan dalil-dalilnya sekali. Saya yakin jawapannya mungkin 'tiada' atau 'terlalu sukar untuk didapati' (mungkinlah salah seoarangnya ialah Dr Asri). Kebanyakan mereka hanya merujuk kepada pandangan dan fatwa ulama silam dan semasa. Persoalannya adakah mereka ini kesemuanya "PANDIR-PANDIR BELAKE" (keterangan lanjut bolehlah rujuk kitab2 usul fiqh)

    ReplyDelete
  25. Komen Al-Muqry:

    1. Dr Asri menyebut "pandangan ustaz yg menyatakan makruh menggosok gigi". Sebenarnya ia bukannya pandangan ustaz tetapi nukilan ustaz tersebut dari tokoh tokoh ulama2 mujtahid yang muktabar. Imam Nawawi di dalam Al-Majmuk menyatakan ia pandangan yang dinaskan sendiri oleh Imam Syafei di dalam kitabnya 'Al-um', dan disebut juga di dalam bab puasa di dalam kitab 'Mukhtasor Muzani' (kitab yang banyak menukilkan pandangan2 Imam Syafei), dan telah dipersetujui oleh sahabat-sahabat kami.

    Selain ulama dalam mazhab Syafei tokoh-tokoh ilmuan yang lain juga banyak berijtihad dengan ijtihad yang sama. Ibnu Munzir menyatakan bahawa ia merupakan pandangan 'Aatho', Mujahid (keduanya ulama tabien), Imam Ahmad (Imam mazhab/mujtahid mutlaq), Ishaq bin Rahawaih (Ahli hadis terkenal) dan Abu Thaur.

    Ibnu Shabbagh menyatakan bahawa ia juga pandangan Ibnu Umar RA (satu riwayat dlm pandangannya), Imam Auzaie (Mujtahid mutlaq) dan Muhammad bin Al-Hasan (mujtahid dlm mazhab hanafi/ sohib Abu Hanifah) (lihat Al-Majmuk Jil 6 Ms 425 dan Jil 1 Ms 330-333)

    2.Beliau menyebut: Jika kita tanya mereka: ‘apakah nas dalam masalah ini?’. Sebahagian mereka mungkin menjawab: ‘dah ulama cakap macam tu, atau kitab cakap macam itu, terima sahajalah’. Ini tentulah satu jawapan yang boleh dianggap ‘pandir’ dan dangkal sekali.

    Sebenarnya para ulama usul telah menjelaskan kepada kita bahawa orang awam tidaklah ditaklifkan untuk mengetahui setiap hukum dengan dalil-dalilnya, bahkan memadai bagi mereka bergantung kepada pendapat-pendapat ulama mujtahid, atau kitab-kitab yang muktabar. Adapun menyifatkan mereka dengan gelaran 'PANDIR' merupakan satu penghinaan yang tidak sepatutnya diungkapkan oleh bekas mufti perlis ini. Jika kita membuat kajian siapakah di antara para ulama khususnya di Malaysia ini mengetahui semua hukum yang di amalkannya dengan dalil-dalilnya sekali. Saya yakin jawapannya mungkin 'tiada' atau 'terlalu sukar untuk didapati' (mungkinlah salah seoarangnya ialah Dr Asri). Kebanyakan mereka hanya merujuk kepada pandangan dan fatwa ulama silam dan semasa. Persoalannya adakah mereka ini kesemuanya "PANDIR-PANDIR BELAKE" (keterangan lanjut bolehlah rujuk kitab2 usul fiqh)

    ReplyDelete
  26. Semoga yang benar akhirnya akan ditunjukkan oleh Allah swt.

    Janganlah hendaknya kita ambil sunnah bab gosok gigi saja. Adakah mengambil sunnah apabila kita kutuk orang yang mungkin akan menimbulkan fitnah ? Itulah sunnah yang lebih besar, tapi bising hal gosok gigi.

    ReplyDelete
  27. Betul, sepatutnya bila 'sunnah', walau benda kecil jgn dipertikai. Tak nak buat, sudahlah, ni nak dahulukan logik dan perlekeh ulama silam & ustaz2 lain. Ia sebenarnya akan menimbulkan fitnah pada masyarakat.

    Sepatutnya datang hujah, terserah pada pembaca mahu ambil yg mana.

    ReplyDelete
  28. Salam,
    ustaz ni mcm komen tak habis saja. maksud artikel Dr Asri itu ialah supaya kita tak menyamakan nas sama mcm pendapat tokoh. Contohnya kita sayang & hormat tuan guru Nik Aziz, tapi kita tetap mengatakan sebaik2nya jgnlah menerima tajaan pergi Haji selagi dia memegang jawatan Menteri Besar. Adakah teguran seumpama itu dianggap tiada adab kpd tok guru Nik Aziz?? Pikir-pikirkan.

    Baca artikel Dr Asri tu bagi habis. baca yg ni juga:

    Kita menghormati tokoh, namun pendapat mereka bukan wahyu yang tidak boleh dikritik atau dibincangkan.

    "Kita memberikan pandangan yang berbeza dengan tokoh-tokoh agama tertentu, bukan bererti kita disuruh biadap atau tidak menghormati mereka."

    So adakah Dr Asri suruh kita bersikap biadap? baca artikel tu bagi habis. Jgn ambil sekerat2.

    ReplyDelete
  29. Salam Anonymous

    Sy setuju contoh saudara pada bahawa kita tegur Tok Guru Nik Aziz bukan bermaksud kita tak hormat. Kita pun bg hujah supaya tok guru tak terima tajaan.

    Sy tambah contoh lain:
    Orang ni tegur tok guru tanpa bg hujah, kemudian dia tambah: "pd pandangan saya tindakan tok guru ni agak pandir/ dangkal/ tak logik?

    Dia kata tok guru tidak pandir, tapi tindakan dia pandir! Maka saya & saudara mungkin marah dgn kata-kata biadab ini pd Tok Guru!

    Katakanlah, lepas orang tu kata: "pd pandangan saya tindakan tok guru ni agak pandir/ dangkal/ tak logik?

    Dia pun tambah: Niat saya bila sebut tok guru pandir/dangkal, bukannya saya suruh biadap pada ulama, cuma kena utamakan nas dari kata-kata tokoh.

    Dlm keadaan itu, saudara boleh terima ke kesimpulan orang tu?

    Pada saya, cukuplah berhujah dgn tok guru, perkara-perkara ni tak patut dibuat disebabkan hujah-hujah ini. Tak perlu kata dangkal, pandir dan yg sewaktu dgnnya.

    Walahu a'lam.

    ReplyDelete
  30. us.asri wahabi, kan semua jordan tahu(terutama fauj lama).begitulah cara wahabi dengan disiplin ilmu syariah.segala telatah, gaya sikap us asri persis dengan apa yang ada dalam buku 'allaMazhabiyyah' Dr. Ramadhan Buti itu.benda ni ulangan semula watak seorang wahabi, segala-galanya akan diulang semula oleh pelakon yg berbeza.seronok baca buku tu, kita akan lebih faham mereka, kerana jalan ceritanya sama dengan pelakon dulu.
    selamat membaca dan membanding beza...

    ReplyDelete
  31. Saya rasa Wahabi/Salafi yang saya kenali bukan macam tu.

    Kalu pertama sy lihat, golongan LIBERAL boleh duduk dengan seorang mendakwa berfikrah Wahhabi. Buktinya, aliran Us Rasul Dahri di Perlis menolaknya.

    Walaupun begitu, sy tidak berminat mengkaji diri MAZA. Cukup sy menolak hujahnya bila saya tak setuju.

    ReplyDelete
  32. Assalamualaikum dr....
    setelah membaca tulisan dr ini, ana mula mencari artikel asri utk diteliti..setelah membaca beberapa kali ana tidak melihat sebarang penghinaan atau cercaan seperti yg disebut oleh dr dalam artikel di atas.....

    kalau boleh minta dr tengok kembali istilah "pandir" yang digunakan Asri..kepada siapa ditujukan?

    Harap DR jujur dgn tulisan dr dan tidak bersikap double standard

    ReplyDelete
  33. Wa'alaikumussalam,

    Cerita sikit apa yg sdr faham. Senang utk sy faham maksud sdr. dan sy bandingkn dgn artikel MAZA. Sebelum ini sdr Sufi sintok & sdr Mohd Asri Mat Isa telah bg komen menarik sbb terus pd point. Cuba sdr hayati komen sy bila ada sahabat kita bandingkn dgn tegur Tok Guru Ni Aziz.

    ReplyDelete
  34. Salam...

    bagi saya, apa yang dimaksudkan Dr MAZA, 'pandir' itu bukanlah kepada ulama silam... cuba pembaca sekalian teliti.... :


    Maka sebab itu, setiap individu muslim yang mampu berfikir membaca dan meneliti, apatah lagi pada zaman teknologi ini hendaklah ketika bertanya pendapat tokoh ilmu agar meminta alasan bagi pendapat mereka. Campakkan ke dinding sikap sesetengah pihak yang cuba menjadikan agama ini eksklusif untuk diri mereka sahaja dengan membuat arahan yang ‘memandir’ otak umat Islam dengan menyatakan ‘dengar dan taat sahaja apa yang saya beritahu, sebab saya tokoh agama, awak orang biasa’. Rangkapan jahiliah yang seperti ini bukan budaya ilmu dalam Islam.



    Di bulan Ramadan ini mungkin kita terdengar pandangan ustaz yang menyatakan makruh menggosok gigi atau berkumur semasa atau selepas tergelincir matahari ketika berpuasa. Jika kita tanya mereka: ‘apakah nas dalam masalah ini?’. Sebahagian mereka mungkin menjawab: ‘dah ulama cakap macam tu, atau kitab cakap macam itu, terima sahajalah’. Ini tentulah satu jawapan yang boleh dianggap ‘pandir’ dan dangkal sekali.


    HARAP KENYATAAN INI TIDAK DISALAH ERTIKAN... PENTING JUGA BELAJAR BAHASA ATAU SASTERA UNTUK MEMAHAMI KENYATAAN DI ATAS...

    ReplyDelete
  35. Sdr Anonymous,

    Sdr Mohd Asri dlm komen di atas membuat komen lebih tepat iaitu 'MAZA mempandirkan kata-kata ustaz tertentu kerana tak bg hujah, tp sbb ulama silam dah kata begitu'. Soalan saya sesuai ke kata-kata tu?

    1. Tengok kata-kata Imam al-Syatibi mengatakan (Lihat Al-Shatibi (2002). Al-Muwafaqat fi Usul al-Shari'ah. Beirut: al-Maktabah al-'Asriyyah. V.4, ms. 77-78):
    Pandangan dua orang mujtahid itu di sisi seorang awam ialah umpama dua dalil bagi seorang mujtahid.

    Maka menjadi tugas orang-orang awam memilih yang kuat daripada pandangan tersebut melalui melihat sifat-sifat mujtahid seperti lebih berilmu, bertaqwa dan sebagainya.

    Secara realiti kita dapat melihatkan, kalau diberikan dalilpun, orang-orang awam tidak tahu sahih, atau dhaif; cara penghujahannya; atau nasikh atau mansukhnya. Hasilnya dia kena bertanya ustaz yang lain. Bila sahaja bertanya, masih belum keluar dari bertaklid sebenarnya. Cuma berubah dari bertaklid imam-imam, kepada bertaklid dengan ustaz-ustaz tersebut.

    2. Betulke masalah tak boleh bersugi lps Zohor tu dangkal hanya pandangan ulama? Justeru dangkal/ tak logik (kalu bukan pandir sekalipun)

    Sebenarnya (berdasarkan Rujukan Us al-Muqry- sila ke blogspot dia) ia bukannya pandangan ustaz tetapi nukilan ustaz tersebut dari tokoh tokoh ulama2 mujtahid yang muktabar. Imam Nawawi di dalam Al-Majmuk menyatakan ia pandangan yang dinaskan sendiri oleh Imam Syafei di dalam kitabnya 'Al-um', dan disebut juga di dalam bab puasa di dalam kitab 'Mukhtasor Muzani' (kitab yang banyak menukilkan pandangan2 Imam Syafei), dan telah dipersetujui oleh sahabat-sahabat kami.

    Selain ulama dalam mazhab Syafei tokoh-tokoh ilmuan yang lain juga banyak berijtihad dengan ijtihad yang sama. Ibnu Munzir menyatakan bahawa ia merupakan pandangan 'Aatho', Mujahid (keduanya ulama tabien), Imam Ahmad (Imam mazhab/mujtahid mutlaq), Ishaq bin Rahawaih (Ahli hadis terkenal) dan Abu Thaur.

    Ibnu Shabbagh menyatakan bahawa ia juga pandangan Ibnu Umar RA (satu riwayat dlm pandangannya), Imam Auzaie (Mujtahid mutlaq) dan Muhammad bin Al-Hasan (mujtahid dlm mazhab hanafi/ sohib Abu Hanifah) (lihat Al-Majmuk Jil 6 Ms 425 dan Jil 1 Ms 330-333).

    Tinggal lagi masalah berbeza pandangan, adakah dibolehkan. Sememangkn kami selalu membuat penghujahan bersetuju atau menolak dalam kajian-kajian kami. Adakah itu tidak beradab? Jawapan saya, ia sememangnya dibenarkan.

    Yang saya tak setuju bila kita bergerak ke arah kata-kata sebegini: Lihatlah bagaimana cth-cth diberi dangkal/ tak logik/ pandir.

    Sebaiknya datangkan hujah-hujah menolak, usah digunakan istilah menghina. Ulama/ustaz yang berpandangan begitupun, bukan nak mendahulukan pandangannya dari nas.

    Saya tak tahu pulak, sastera Arab jenis mana yg kena guna pandir-memandir ini setakat sy belajar Balaghah, Arudh, mantiq, alfu lailah wa lailah. Mungkin sdr boleh bantu sy dgn memberitahu sy, sastera jenis mana, semoga bertambah ilmu sy.

    Kalau kaji ikut sastera Arab, sy terpaksa kaitkan keseluruhan artikelny dgn tuduhan pandir sbb:
    1. Sebagai pembayang karangan, didtagkan tindakan ustaz 'pandir'.
    2. Didatangkan cth-cth dari ulama silam yg tak terkenal yg menunjkkan ulama silampun 2x5 (cuma x guna istilah pandir) tp contohnya tak logik/ dangkal.
    3. Kesimpulannya, ulama silam boleh ditolak ke tepi, nas lebih penting. Tafsiran saya LEBIH TEPAT dan tak dangkal!

    So, soalnya bukan idea tu salah, tapi 'ADAB' nya....... macm cth sy pada Tok guru Nik Aziz di atas.

    ReplyDelete
  36. kenapalah berhujah berbagai2 di sini......... keluarlah semua yang berpendidikan dari kepompong untuk membetulkan kebenaran yang dimana di luar sana umat islam sudah tidak sehebat dahulu akibat kekurangan ilmu.... keluar bukan hanya jaguh dalam blog.... seandainya saya juga mempunyai ilmu seperti Dr Dr Dr di blog ini insyaAllah saya akan perjuangkan dengan cara yang lebih terbuka...

    sekian terima kaseh

    ReplyDelete
  37. Sdr Anonymous,

    Bertenang sdr.... blog adalah medium baru dakwah bg membahaskan isu-isu yg melemaskan masyarakat. Masyrkt diluar sana dah ramai celek internet.

    Nak mengurus blog beserta mengemukakan hujah-hujah, bukan juga perkara yg mudah. Memerlukan pengurusan masa. Lebih2 lagi kalu blogger mendedahkan identiti diri, maka kita kena bertanggungjawab bila kemukakan hujah.

    Insya allah, sy terlibat jg pengajian-pengajian di luar blog, bagi mendidik masyarakat.Cuma tak glamour macam Dr, Dr lain.

    Semoga Allah SWT memberi kekuatan kpd saya dan sdr utk mendidik masyrkt di luar sana samada melalui blog atau secara berdepan.

    Amin.

    ReplyDelete
  38. salam Dr,

    jika dr tiada keberatan untuk menjawab dengan ikhlas...apa pandangan dr terhadap penerimaan tajaan Nik Aziz utk mengerjakan haji.

    a. saya cenderung mengatakan tajaan itu adalah rasuah...haram hukumnya...dan hairan bagaimana nik aziz gagal membezakan antara halal dan haram ....bagaimana pula dgn pandangan dr?

    sufi sintok

    ReplyDelete
  39. Salam Sdr Sufi,

    Saya jg tidak setuju beliau menerima tajaan tersebut.

    ReplyDelete
  40. To Sufi Sintok

    Saya antara pelajar-pelajar yang sama belajar dgn Dr.Asri di Jordan ketika dulu. Walaupon berlainan pengkhususan dgn beliau tetapi tidak menghalang bagi sy dan kawan-kawan untuk berdiskusi dgn beliau. Apa yang anda dengar sekarang tentang penghinaan beliau terhadap ulama-ulama muktabar telah kami dengar dahulu lagi. Bagi saya, sama sekali tidak akan mencari Ilmu dgn org seperti beliau seperti kerana peribadi beliau yg sy lihat dengan mata sendiri.

    To Dr.Asmadi
    Terima kasih kerana menjadi kan blog ini sebagai panduan dan memberi penjelasan tentang kekeliruan yg selalu dibangkitan oleh golongan yg mendakwa diri mereka sebagai ASWJ. Walau bagaimana pon sy berharap Dr.Asmadi tidak terlalu memberi fokus kepada seseorang shj kerana ianya akan jadi lebih kepada serangan peribadi akhirnya.

    TQ

    TripleI

    ReplyDelete
  41. Sdr Triplei,

    Ya, sy setuju dgn telahan sdr. kalau tak berhati-hati & memberi penumpuan sangat pd seseorang, boleh membawa kepada 'serangan peribadi'. Insya allah, saya akan cuba elakkan.

    ReplyDelete
  42. Us Asri tu memang mcm tu..dulu dia pertikai Syeikh Nuruddin AlBanjari Al Maki..pastu bila syeikh nuruddin menjawab persoalan dia..dia dan pengikut dia kata plak..syeikh nie tidak tegur dgn cara ilmiah..x ada kesopanan dalam teguran..yg hg duk petikai sampai Imam2 yang lebih taqarrub ilallah..hg tu sapa wahai ust asri..aku setuju sangat2 dgn Dr.Asmadi..trima ksih Dr. krn mejawab balik..kalu x semua bidaah bg dia(Ust Asri) tu..

    abdullah

    ReplyDelete
  43. apa yg saya baca !!! tidak ada timbul menhina kpd ulama!!! yg menjadi persoalannya ialah yg menyampaikan pendapat ulama tanpa memahami dahulu dalil mana yg digunakan!!! sbb ramai ustaz2 yg mengajar yg hanya tahu hukum yg dikeluarkan tapi dalil tak tahu !!!! sedangkan imam2 4 mazhab sendiri tidak membenarkan pendapat mereka diikuti sebelum difahami!! sehinggakan ada yg mengambil peluang untuk membenarkan apa yg mereka kata imam syafie yg cakap tp sebenarnya tidak!!! contoh majlis tahlil kematian!!!

    ReplyDelete
  44. Anda baca sebagai seorang awam dan mungkin kurang adab yang anda pelajari maka itu yang menyebabkan anda merasakan apa yang ditulis oleh Dr Maza berkenaan tiada salahnya.

    Belajarlah terus adab-adab sebagaimana yang ditunjukkan oleh salafussoleh apabila berbeza pendapat dalam perkara hukum. Bukan terus menyatakan ini pendapat yang PANDIR sedangkan makruh menggosok gigi itu adalah ijtihad yang berdasarkan dari al Quran dan As Sunnah. Secara tidak langsung pernyataan Dr Maza itu menghina sendiri sumber-sumber berkenaan. Wallahua'lam

    ReplyDelete
  45. Berpegang la pada ahlul sunnah wal jamaah...

    ReplyDelete
  46. salam...apa yg dikatakan oleh ust asmadi ada munasabahnya sbb klau kita peratikan dr asri banyak mengkritik ulamak2 terdahulu.ada skali pernah terjumpa kata2 dlm youtube yg merendah2kn sifat 20 dlm memek muka yg menghina adakah patut seorang ulamak mengeluarkan kata yg seumpama itu.ilmu itu makin tinggi makin luas bkan makin dalam makin sempit..jadilah resmi padi makin berisi makin tunduk

    ReplyDelete
  47. Assalamualaikum Dr Asmadi,

    Dr Asmadi ada kuliah kat masjid-masjid selain di universiti? Saya nak ikut. Saya baru jumpa website ni, tapi saya tak pernah dengar nama Dr dalam kuliah-kuliah di Youtube. Kalau boleh di dunia sebenar pun lagi bagus.

    Saya jumpa website ni pun sebab saya nak kaji pasal Dr Asri. Saya lihat dia ada kesungguhan dan ada akal. Tapi bila saya dengar selalu kritik ulama', saya pun cari lah pasal dia dan jumpa website ni. Jadi, kalau ada kuliah yang lagi bagus, kenapa tak buat kan?

    ReplyDelete