Selamat Datang ke Weblog Dr Asmadi Mohamed Naim 'Nazil al-Qadah'

أهلا وسهلا ومرحبا بكم إلى موقع إلكتروني للدكتور أسمادي محمد نعيم نزيل القدح باللغة الماليزية



Friday 2 April 2010

ELAKKAN TAASUB DAN FANATIK

Artikel ini telah dihantar ke akhbar tempatan sejak awal Mac, tapi belum direzekikan keluar.  Penantian adalah suatu yang memeritkan. Jadi, akhirnya saya mengambil keputusan untuk disiarkan dulu dalam blog ini.
Selamat membaca.

ELAKKAN TAASUB DAN FANATIK

Oleh: Dr Asmadi Mohamed Naim
         Universiti Utara Malaysia

Taasub dan ketaasuban seringkali difahami sebagai berpegang kepada sesuatu tanpa melihat kepada kebenaran yang terangkum di dalamnya. Perkataan fanantik kerap digunakan untuk menggantikan perkataan taasub. Perkataan fanatik mengikut Kamus Besar Bahasa Melayu Utusan (1995: 476) bermaksud taasub, tegar hati, kuat pegangan, kuat keyakinan dan kuat kepercayaan. Fanatisme pula ialah kepercayaan yang sangat kuat, terlampau kuat atau kepercayaan yang kuat.


Fanatik juga didefinisikan sebagai seorang yang menunjukkan keghairahan yang melampau dan kegigihan terhadap ketaatan membabi buta khususnya terhadap beberapa perkara kontroversi (sebagaimana dalam agama, politik atau falsafah). Biasanya seseorang itu menyeru terhadap pegangannya secara bersemangat dan ia adalah suatu desakan tanpa alasan dan tanpa tolak-ansur (Webster's Third New International Dictionary, 1986).


Masyarakat Islam berdepan dengan banyak sikap taasub sama ada taasub dari sudut politik, sosial, ekonomi dan lain-lain. Taasub dengan parti politik akan membuat pendokongnya 'mentakwilkan' atau 'mempositifkan' tindakan pemimpin, walaupun tindakan tersebut nyata salah dan membawa kerugian pada umat. Taasub kepada individu pula, namun memuliakan individu sama ada guru atau orang-orang soleh adalah dibenarkan, tetapi mungkin juga membuatkan seseorang mendewa-dewakan individu tersebut dan pendewaan inilah yang ditolak.


Taasub kepada sesuatu sistem ekonomi membuatkan seseorang sukar berubah kepada sistem ekonomi yang lain iaitu sistem ekonomi Islam. Golongan ini lebih selesa dan taasub dengan sistem ekonomi konvensional dan unsur ribawi sehingga memandang sinis kepada sistem ekonomi Islam.


Dari sudut sosialnya, sejarah peradaban Islam kerap membentangkan adanya budaya taasub mazhab di kalangan umat Islam. Pada tahap itu, pengikut-pengikut setiap mazhab bertelingkah mempertahankan mazhab masing-masing sehinggalah berlakunya pertelingkahan dan perpecahan. Namun telah berlaku kematangan sehingga ummah boleh menerima perbezaan pendapat dari sudut amalan-amalan fiqh. Hasilnya ummah dapat melihat berlakunya 'kematangan' dan setiap mazhab fiqh bertolak ansur terhadap perbezaan amalan-amalan fiqh di tengah-tengah masyarakat.


Kesan daripada kematangan ini ialah:

• Perbezaan mazhab dapat diterima secara harmoni. Dalam konteks Malaysia, umat Islam boleh menerima kehadiran Masjid India, Masjid Pakistan dan Masjid Cina Muslim.

• Pengajaran-pengajaran fiqh sunni dalam empat mazhab tersebut dapat diterima oleh majoriti negara Islam di institusi-institusi pengajian tinggi dan masjid-masjid, kecuali ada sedikit negara Islam bersikap tertutup dan meruntuhkan pengajian empat mazhab.

• Penekanan pegangan satu mazhab untuk sesuatu negara juga untuk mengelakkan ketidakselarasan telah diterima ummah. Sebagai buktinya, khilafah Uthmaniah terkenal dengan mazhab Hanafi tanpa mengenepikan hak masyarakat meyakini mazhab fiqh sunni yang lain.


Walaupun masyarakat ini dilabelkan sebagai taasub mazhab, namun mereka telah bersedia menerima perbezaan ini dengan berlapang dada tanpa sesat-menyesat atau kafir mengkafir. Oleh itu, di dalam lingkungan fahaman Ahlussunnah Wal Jamaah atau Sunni, kita tidak pernah mendengar pengikut Imam Shafie Rahimahullah menyesatkan pengikut Imam Abu Hanifah Rahimahullah..


Pada situasi yang lain, telah lahir golongan yang menyeru supaya tidak bermazhab. Mereka melabelkan golongan yang bermazhab dengan berbagai label, antaranya:

• Taasub kepada mazhab.

• Mengikut imam-imam dan bukan mengikut al-Quran dan sunnah.

• Perbezaan amalan fiqh membawa kepada bid'ah dan sesat. Habis disesatkan masyarakat yang beramal hukum fiqh secara berbeza seperti qunut, talkin, zikir berjemaah dan sebagainya.


Itulah antara tuduhan-tuduhan yang dilemparkan terhadap mereka yang bermazhab. Mereka gagal melihat atau tidak mahu melihat bahawa imam-imam mazhab dan murid-murid mereka sebenarnya mengeluarkan hukum hasil daripada kajian mendalam terhadap al-Quran dan al-sunnah. Bahkan mereka adalah generasi ulama Salaf yang disebut sebagai khayrul ummah (sebaik-baik ummah). Imam-imam tersebut tidak sekali-kali menuduh sesat kepada masyarakat pada persoalan cabang atau furuk. Bahkan mereka belajar dari ulama-ulama pelbagai mazhab untuk mendapatkan satu kepastian hujah bagi setiap mazhab tersebut. Pegangan inilah yang diwarisi kepada anak-anak murid mereka zaman berzaman. Pada keadaan tertentu, mereka bersetuju mengambil pandangan mazhab lain disebabkabkan dalil yang kuat, atau keperluan mendesak umat.


Kelihatannya, pihak yang membawa laungan untuk tidak bermazhab, mereka sebenarnya jatuh ke dalam 'taasub untuk tidak bermazhab'. Mereka sudah meletakkan satu ketetapan di dalam pemikiran mereka bahawa

• Hanya pandangan mereka benar.

• Memandang sinis kepada orang-orang yang bermazhab.

• Pandangan yang bertentangan adalah salah, sesat, bid'ah dan sebagainya. Pada banyak keadaan, mereka mendakwa pandangan berlawanan sebagai fahaman Syiah, Jahmiyyah dan sebagainya.

• Mereka tidak mahu mengikut fatwa Imam Abu Hanifah, Imam Malik, Imam Shafi'i dan Imam Ahmad dan anak-anak murid mereka kerana tidak mahu bertaqlid. Namun secara hakikatnya, mereka adalah pentaklid kepada Sheikh Ibn Taymiyyah, Ibn Qayyim, Muhammad Abdul Wahhab, Albani dan lain-lain. Kebanyakan hadis yang mereka keluarkan, bukan usaha mereka, tetapi dengan bertaklid kepada Albani. Lebih membimbangkan, pandangan imam-imam sebelumnya ditakwil supaya selaras dengan pandangan sheikh-sheikh rujukan mereka.

• Melarang pembelajaran mazhab-mazhab lain selain dari mazhab mereka atas alasan mazhab-mazhab tersebut tidak berpegang kepada dalil.

• Seruan supaya semua orang berijtihad walaupun secara hakikinya pengikut mereka sebenarnya tidak mampu berijtihad, sebaliknya mereka mengubah taklid dari bertaklid kepada imam-imam mazhab kepada bertaklid dengan pentafsiran mereka.


Mereka sebenarnya telah melahirkan mazhab kelima yang lahir selepas kurun ke 7 Hijrah, dan membawa pengikutnya mengikut pentafsiran orang yang jauh zamannya (al-Nazil) dari Rasulullah SAW, berbanding Imam-Imam mazhab (al-'ali)yang lahir dan hidup di sekitar tiga kurun pertama Hijrah.


Lebih membimbangkan, sekiranya ketaasuban golongan ini membawa kepada menganggap wajib memerangi perbezaan pandangan tersebut, kerana perbezaan amalan fiqh tersebut adalah sesat dan kedudukannya adalah mesti diperangi kerana ia setaraf dengan ijmak para sahabat iaitu kewajipan memerangi golongan yang tidak membayar zakat.


Inilah antara ketaasuban yang sedang menghantui masyarakat. Sikap keterbukaan dalam berbeza pendapat menjadi semakin tertutup dan sempit. Kesan ketaasuban ini telah mula dirasai secara mendalam oleh masyarakat Islam di Malaysia. Justeru, menjadi tanggungjawab pemimpin-pemimpin masyarakat, pendakwah-pendakwah dan para ustaz memperbetulkan keadaan ini supaya pertelingkahan dan perpecahan tidak melarat dan membawa kerugian kepada majoriti tipis masyarakat Islam di Malaysia. Semoga Allah SWT menyelamatkan umat ini daripada perpecahan yang semakin kritikal. Wallahu a'lam.

12 comments:

  1. Golongan ini menyeru supaya masyarakat 'bertaqlid' kepada mazhab tertentu tetapi menggalakkan supaya berijtihad sendiri sedangkan masyarakat kita masih terlalu ramai untuk mencapai taraf 'mujtahid' tersebut. Maka hasil tersebut timbullah pelbagai 'fatwa' yang jelas bertentangan dengan dasar Islam.
    Bagi golongan ini, tidak ada prinsip 'ikhtilaf' dalam ijtihad. Mana-mana ijtihad fiqh yang bertentangan dengan pendapat mereka itu dikira sesat dan bidaah. Padahal para imam mujtahid mengeluarkan hukum-hukum tersebut selepas melalui kajian mendalam dan teliti. Ramai masyarakat kita mula mengikut fahaman yang disebarkan mereka ini.
    Semoga Allah menunjukkan kebenaran..

    ReplyDelete
  2. Assalamualaikum Dr...terima kasih dengan tulisan yg simple dan mudah hendak difahami oleh org2 awam seperti saya nie...mudah-mudah usaha Dr. akan mendapat keberkatan Allah S.W.T & saya juga berharap agar lebih banyak tulisan drpd Dr. sendiri - mintak izin untuk disebarkan agar lebih ramai yg memahami isu ini.

    ReplyDelete
  3. Salam tuan,
    minta izin copy artikel.
    Semoga tuan diberkati Allah.

    ReplyDelete
  4. Us Asmadi Mohamed Naim6 April 2010 at 12:36

    Waalaikumussalam Sdr pSp & Anonymous,

    Silakan utk sebarkannya kerana Allah SWT.

    ReplyDelete
  5. Assalamu'alaikum ustaz,

    teruskan menulis untuk kefahaman. Insya Allah artikel ini telah disiarkan juga dalam facebook.

    ReplyDelete
  6. ada tuan sendiri telah bebas dari taasub? Tuan pun diperhatikan mewakili satu puak yang taasub dan sukar menerima perbezaan

    ReplyDelete
  7. Sdr Anonymous,

    Sebaiknya guna nama samaran (kalau bukan nama betul pun). Ramai sgt anonymous, susah nak dibezakan.

    Saya teringat kata2 guru saya, bila kita membuat tuduhan ulama-ulama silam taasub: "Jaga kata-katamu pada ulama, sebenarnya kita takut kita yang terlebih taasub dari mereka."

    Kerap kali, ulama-ulama mazhab dan murid2 mereka dituduh taasub, tetapi mereka tak pernah menyesatkan, membidaah, mengkafirkan pada perbezaan amalan-amalan fiqh (selagi tidak menafikan perkara-perkara yg maklum secara daruri). Imam Shafie dalam Risalahnya, mengemukan hujjah slm sesuatu isu namun masih katakan 'perkara yg boleh berlaku khilaf'.

    Namun apa jd pada 'gerakan' yg tidak mahu bermazhab sekarang ini? Perbezaan amalan fiqh dan bermazhab menjadi fitnah sesat, bidaah, kafir dan sebagainya.

    Mengenai akidah, saya mungkin akan lebih taasub. Saya tak akan bersetuju dgn 'ulama' yang mengatakan Nabi Adam syirik dan bukan nabi.Saya juga tak akan bersetuju pd pandangan 'Allah duduk mengelndik di atas 'arasynya'.

    Wallahu a'lam.

    ReplyDelete
  8. Sdr pembaca semua,

    Saya mengalukan utk sdr/i memberikan komen, walaupun x setuju/mengkritik hujah saya. Insya Allah, sy akan siarkan, selama mana kita menggunakan bahasa yg sesuai, tidak memaki dan sebagainya.

    Di akhirnya, tiada sesiapa yg boleh memaksa pegangan/ kepercayaan saudara, kecuali diri saudara sendiri. Kesediaan sdr membaca artikel sy yang mungkin berlawanan dgn keyakinan sdr, sudah menunjukkan sikap 'keterbukaan'. Mohon diteruskan keterbukaan itu dgn memberi komen yg bernas utk dibincangkan dan boleh disertai rakan-rakan pembaca lain.

    Selamat berbincang.

    ReplyDelete
  9. Assalamu'alaikum Ustaz. Harap ustaz sudi memberi penjelasan tentang hal ini. Saya ada terbaca dakwaan mengatakan Imam Abu Hasan Al-Asyaari telah bertaubat daripada Sifat-sifat Allah. Dikatakan perkara ini dijelaskan dalam Tabaqat Syafieyah oleh Imam Sayuti. Apakah perkara ini benar ustaz dan apakah maksudnya bertaubat daripada sifat-sifat Allah. Syukran

    ReplyDelete
  10. Us Asmadi Mohamed Naim14 April 2010 at 10:44

    Waalaikumussalam,

    Terima kasih Sdr almunir. Komen awal sy ialah

    i. Dakwaan tersebut sy dengar semenjak sy belajar BA di Jordan. Kena minta fakta yg lengkap dari pihak yg mendakwa. Kalau tabaqat, muka surat berapa. Tak cukup hanya dakwa. Soal kesahihan amat penting.
    ii. Imam Abu Hassan al-Asy'ari sememangnya bertaubat dari fahaman Muktazilah pd persoalan sifat-sifat Allah yang terlalu menafikan sifat-sifat Allah SWT.
    iii. Talian ilmu dan penulisan anak-anak murid Imam menunjukkan sumber yg paling sahih yg menunjukkan kefahaman yg disandarkan kepada beliau.

    Wallahu a'lam.

    ReplyDelete
  11. Us Asmadi Mohamed Naim14 April 2010 at 11:10

    Sdr almunir,

    Ada 2 artikel yg agak baik yg menolak dakwaan kononnya Imam Abu Hassan al-Ays'ari menjadi mujassimah.
    1. Benarkah al-Imam Abu Hassan Al-Ash'ari rahimahullah kembali kepada Pemahaman Aqidah Salafi(seperti kefahaman Wahabi)?
    2. Benarkah Al-Imam Abu Hassan Al-Asha'ari rahimahullah melalui tiga peringkat sebelum wafat ?

    opy adres di bawah & pastekan dlm ruangan URL, selamat membaca:

    1. http://jomfaham.blogspot.com/2009/11/benarkah-al-imam-abu-hassan-al-ashari.html
    2. http://jomfaham.blogspot.com/2009/11/benarkah-al-imam-abu-hassan-al-ashaari.html

    ReplyDelete
  12. Terima kasih atas penjelasan ustaz. Saya amat menghargainya.

    ReplyDelete