Selamat Datang ke Weblog Dr Asmadi Mohamed Naim 'Nazil al-Qadah'

أهلا وسهلا ومرحبا بكم إلى موقع إلكتروني للدكتور أسمادي محمد نعيم نزيل القدح باللغة الماليزية



Saturday 29 March 2014

MESIR BERGOLAK LAGI?

Para pembaca budiman,

Bila membaca berita Mesir, semua hati umat Islam yang mempunyai jiwa perjuangan Islam pasti tersentuh. Sudah ditakdirkan mereka diuji daripada zaman berzaman termasuk pada zaman al-Imam as-Syahid Hasan al-Banna Rahimahullah sehinggalah pengikut mereka pada hari ini. Kita terkejut dengan beberapa pegangan ulama dan Negara Islam mengenai isu ini:


1. Sebahagian ulama terkenal Mesir berterusan menyokong Jen Sisi walaupun terbukti ia telah melakukan pembunuhan terhadap umat Islam.

2. Kerajaan Arab Saudi juga menyokong Jeneral Sisi. Dimanakah ulama-ulama Saudi menasihati dan membantah pegangan Negara mereka terhadap 'stance' pemimpin mereka?

3. Parti Salafi Mesir juga menyokong Jen. Sisi dan dimanakah pembelajaran mereka mengenai Islam? Adakah kerana Ikhwan Muslimin bukan Salafi, maka boleh diperlakukan apa sahaja dan mereka diam terhadap kezaliman ini?

Pada keadaan tersebut, sebahagian umat Islam menggelarkan mereka sebagai ulama Su' (ulama jahat) kerana bersekongkol dengan pemerintah melakukan perkara zalim ini.

Sebahagian orang kita pula, hanya menyalahkan ulama Mesir, tetapi MENUTUP MATA kepada ketidakupayaan ulama Saudi yang TAKUT menasihati raja mereka, dan grup Salafi Mesir yang GAGAL membela sahabat mereka di Mesir. Kalau benar ulama Mesir dipalitkan gelaran ulama Su' (ulama Jahat), ulama Saudi juga dan Salafi Mesir juga boleh diklasifikasikan sedemikian kerana gagal menasihati pimpinan mereka.

Semoga kita semua adil dalam membela sahabat-sahabat se Islam kita. Wallahu t'ala a'lam. Allah al-Musta'an.


Abu al-'Izz

No comments:

Post a Comment